Hej!
Vi får i dagarna fönster och dörrar monterade i vårt nybygge. Jag har upptäckt efter 5 monterade fönster att drevmånen är ca 5 mm eller mindre till obefintlig och påtalat detta.
Montören (ingen fönsterleverantör utan stomleverantören) vill hävda att drevmån är lika med sömsmån för snickaren och har inget med funktionaliteten fönster vs vägg att göra. Dreva där du kan dreva och foga eller tejpa där du inte får in något drev.
Väggen är trä och fönstret är trä. Väggen är konstruerad så att den i princip inte kommer röra sig alls men fönstret (massivt trä) vill jag hävda kommer kunna/vilja röra sig en aning.
Att sen det ena fönstret dessutom sitter snett i just den öppningen där det finns 0 drevmån = dikt an vägg gör ju saken lite humoristisk ...
Tacksam för inputs

Närbild på ett nyinstallerat fönster med liten till ingen drevmån mellan fönsterkarmen och träväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat träfönster med smal drevmån mellan fönstrets överkant och en trävägg utan synlig drevning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nivåbubbla i träfönsterkarm visar att fönstret är snett monterat mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte riktigt vad frågan är.
Om frågan är huruvida detta är ett fel som du kan kräva att de åtgärdar så har jag inget svar.
Om frågan är hur detta bör åtgärdas så håller jag med stomleverantören.
 
Nja, alltså dels behöver fönstret viss rörelsemån då trä är ett levande mtrl. För det andra behövs utrymme för att dreva "fluffigt" (rätt fuktion på isoleringen). Karm direkt mot stommen skapar en köldbrygga. Inte bra!
Någonstans stämmer inte måtten. Vad säger stomritningen kontra fönstermåtten?
 
sblixten skrev:
Jag vet inte riktigt vad frågan är.
Om frågan är huruvida detta är ett fel som du kan kräva att de åtgärdar så har jag inget svar.
Om frågan är hur detta bör åtgärdas så håller jag med stomleverantören.
Ok, så köldbryggor från karmskruvar och ev klossar skulle du inte ta hänsyn till eller att träet de facto är ett levande material?
Jag tänker mig att t ex karmskruven utan drev lätt skapar kondens på sig då det inte finns något isolerande material mellan ute och inne.
 
Nej, nånstans gick det fel med måtten. Troligtvis på fabrik där man använt tjockare plyfa än kanske grundtanken. Alla fönster och dörrars mått är glasklara på förteckning så ...
 
Normalt är ju drevmånen, ca 20mm, dvs 10 mm på var sida och över/under inräknat i modulmåttet. Kolla med fönstertillverkaren vad deras monteringsanvisning säger. Risk för kondens på karmskruven låter dock osannolikt.
 
Vadå, är det en plyfa slagen på stommen (smygen)?
 
Ja, konstruktionen är sådan. Jag vill inte hänga ut leverantören.
 
  • Gilla
Matte_66
  • Laddar…
Hm, annars har du 12mm på varje sida, om man skippar plyfan. Lustigt utförande.
Är måttangivelsen på stommen med eller utan plyfa?
 
Med, men jag tror de gått från 12 till 21mm för att får mer att skruva i och det kan förklara att det blir tajt. Att det ska finnas drevmån på ca 10-15 mm känns det som 9 av 10 håller med om när jag nu kollar runt med diverse. Dessutom säger monteringsanvisningen från fönstertillverkaren som i sig följer TMFs rekommendationer att det ska drevas för att undvika köldbryggor.
 
Ja, det där behöver göras om annars kommer du få tråkiga problem med drag och kallras, tyvärr.
 
  • Gilla
Wikingen
  • Laddar…
Wikingen skrev:
Ok, så köldbryggor från karmskruvar och ev klossar skulle du inte ta hänsyn till eller att träet de facto är ett levande material?
Jag tänker mig att t ex karmskruven utan drev lätt skapar kondens på sig då det inte finns något isolerande material mellan ute och inne.
På bilden ser jag bara ena sidan, men om de fått in fönstret så är där en glipa och därmed en viss rörelsemån som förmodligen är tillräcklig. Angående isolering så är det bättre med stillastående luft än drevremsa, vilket du får om du tejpar/fogar insida och utsida. Köldbrygga blir där inte mer än tidigare.
Som jag skrev tidigare så är mitt svar hur jag skulle valt att åtgärda det med det givna läget du angett, inte hur jag skulle konstruerat det med ett tomt papper eller om huruvida det är korrekt utfört.
 
sblixten skrev:
På bilden ser jag bara ena sidan, men om de fått in fönstret så är där en glipa och därmed en viss rörelsemån som förmodligen är tillräcklig. Angående isolering så är det bättre med stillastående luft än drevremsa, vilket du får om du tejpar/fogar insida och utsida. Köldbrygga blir där inte mer än tidigare.
Som jag skrev tidigare så är mitt svar hur jag skulle valt att åtgärda det med det givna läget du angett, inte hur jag skulle konstruerat det med ett tomt papper eller om huruvida det är korrekt utfört.
Ok, tack för input. Min avsikt är att få dem att åtgärda då fönsterleverantören rekommenderar drevmån och en luftspalt på ca 15mm i fogen utanför drevningen till dränering samt att det skapar problem för salningen i förhållande till luftventiler i ovankant karm. Ok, en del av princip också då jag anser att rätt ska vara rätt.
Om du utgick från ett tomt papper gissar jag att det hade funnits drevmån.
Tack
 
  • Gilla
sundström
  • Laddar…
Wikingen skrev:
Om du utgick från ett tomt papper gissar jag att det hade funnits drevmån.
Ja, det är att föredra även ur många framtida aspekter (fönsterbyte, underhåll mm)
 
Det hela måste vara enkelt att avgöra vems felet är. :rolleyes:

Urtag i fasad för fönster och dörrar följer normalt modulmått tex 14x13.
Fönstret är då 15-20mm mindre på alla sidor, alltså omkring 1360x1260mm.

Är nu utrymmet mellan fönster och stomme obefintligt borde detta vara enkelt att avgöra vad som är fel.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.