Vi håller på att byta fönster i vår gamla Korsvirkeslänga (alla bevarings-fascister kan vara lugna, de nya fönsterna är exakta kopior på de befintliga fönsterna, tillverkade i väldigt tätvuxen och kodrik fur av en möbelsnickare, med alla fräsprofiler beställda för att vara exakta kopior på de gamla fönsterna, och där alla fönsterrutor tagits från de gamla fönsterna :cool: ). Nu är bara frågan: Vad är bäst att fylla utrymmet mellan väggen och karmen? Varje karm är inpassade mellan 2 korsvirkesstolpar med 1-2 cm mellanrum mellan karm och stolpe. Under och över karmen är det tegel. Är det OK att skumma med fogskum mot korsvirke eller borde jag använda något mer tidstypiskt? Kan man använda något färgad silikonfog eller liknande den yttersta centimetern eller så, för att få det snyggt mellan karm och vägg?
/Kristian
 
Tjenare!

Jag skulle undvika skum då detta kan skapa fickor där fukt kan stängas in mot korsvirkesstommen. Jag skulle dreva traditionellt, lindrev om man är byggnadsvårdsfanatiker (hygroskopiskt, kan ta upp och avge fukt) gullfiberdrev om man inte inte tror sig få kondens och fuktproblem. Utåt täcks mellanrummet antingen med en list alternativt med kalkbruk (mer flexibelt än moderna KC-bruk.) Undvik silicon då silicon och träfönster har sällan varit någon bra kombination.

mv plexi

Kan man få se lite bilder på renoveringen?

 
Tjena!
Tack för tipsen, ska klura vidare lite på hur jag ska göra...

Jag har tagit rätt mycket bilder, ska se om jag kan lägga upp det nånstans. Har jobbat alldeles för mycket (alltså på mitt riktiga arbtete, inte huset) så allt har gått segt som sirap med huset sen i somras tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.