Hej.

Är det någon här inne som har någon erfarenhet att dressa gräsmattan med finmald barkmull? För och nackdelar? Försökt och söka men hittar bara om dressjord och sand.

Ända anledningen till att jag vill använda barkmull är att jag har obegränsad tillgång till det. Det finns enstaka träflis på ca 1 cm men det borde gå ner i gräset efter några veckor tänker jag?

Vet någon hur det är med pH och andra ämnen som kan stöka till det? Kommer vertikalskära sedan hålpipslufta mattan då vi har väldigt kompakt jord.


// Wilhelm
 
Jag har sandjord på stora delar av tomten, så jag toppdressar med kompost blandad med matjord från kommunens ÅVC för att få i mer fukthållande mullämnen samt gödning som är mer långtidsverkande.

Det som kan tänkas på är att med bara barkmull så kommer du inte få en utjämnande effekt på sikt, för det kommer ju brytas ned över tid och försvinna.
 
Okey. Det har du rätt i.
Inte ens tänkt tanken att det bryts ner med tiden. Blanda upp mull, sand och jord lutar det mer åt då.
 
Är väl bara att slänga på mer om det bryts ner? Om det nu inte ska fyllas upp flera decimeter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.