Har en anläggning där jag upplever att växelriktaren drar väldigt mycket ström. En vanligt dag eller helgdag när ingen använder ström så ligger vi och drar ca 2kWh.
På dagen om ingen är där och solproduktionen kickar igång så ser man tydligt att även användningen av ström ökas i takt med solproduktionen.
Är det vanligt att växelriktaren drar 20-30% av strömmen som tillverkas via solcellerna?

Edit: Tittar man hur mkt som har producerats idag enligt bilden:
136kWh
Med en konsumtion på
72kWh

Varav ca 2kWh är vad byggnaden drar i "stängt läge" Det blir alltså 48kWh per dag.

Enligt bilden, efter timme 14 så har den konsumerat 72kWh. Tar man bort vad byggnaden drar 14h x 2kWh = 28kWh.

Växelriktare drar alltså 72kWh-28kWh=44kWh under dessa 14h.

44kWh samtidigt som solcellerna producerar 136kWh.

Växelriktaren drar alltså 32% av vad solcellerna producerar.

Är detta normalt?? Isåfall så är ju återbetalningstiden väldigt mkt längre än vad man planerat för..
 
  • En app visar solenergi-produktion, förbrukning och matning till elnätet för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Växelriktaren drar nästan inget. Din mätare är nog felkopplad.
 
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
P para skrev:
Växelriktaren drar nästan inget. Din mätare är nog felkopplad.
Jag misstänker också att något är fel. Väldigt stor förbrukning när ingen är där.. snittar 20kWh nästan ju..
Men vad är det den kan mäta då?
 
Varifrån komer siffrorna, "elverkets" mätare, eller nåt annat?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varifrån komer siffrorna, "elverkets" mätare, eller nåt annat?
Det är en smartmätare tillsammans med en smartlogger som tar fram denna datan till mig. Den sitter i vårt elskåp.
 
  • Gilla
Mroos74
  • Laddar…
Mja...jag är rudis på solpanler men kika på elverkets mätare...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...jag är rudis på solpanler men kika på elverkets mätare...
Ja man får nog titta mätaren när allt är avstängt.
 
boyye boyye skrev:
Har en anläggning där jag upplever att växelriktaren drar väldigt mycket ström. En vanligt dag eller helgdag när ingen använder ström så ligger vi och drar ca 2kWh.
På dagen om ingen är där och solproduktionen kickar igång så ser man tydligt att även användningen av ström ökas i takt med solproduktionen.
Är det vanligt att växelriktaren drar 20-30% av strömmen som tillverkas via solcellerna?

Edit: Tittar man hur mkt som har producerats idag enligt bilden:
136kWh
Med en konsumtion på
72kWh

Varav ca 2kWh är vad byggnaden drar i "stängt läge" Det blir alltså 48kWh per dag.

Enligt bilden, efter timme 14 så har den konsumerat 72kWh. Tar man bort vad byggnaden drar 14h x 2kWh = 28kWh.

Växelriktare drar alltså 72kWh-28kWh=44kWh under dessa 14h.

44kWh samtidigt som solcellerna producerar 136kWh.

Växelriktaren drar alltså 32% av vad solcellerna producerar.

Är detta normalt?? Isåfall så är ju återbetalningstiden väldigt mkt längre än vad man planerat för..
Nej något är felkopplat/ felprogramerat. En växelriktare har en typisk effektivitet på 96-98 %. Resten blir värme i växelriktaren. Det är ju en ganska stor anläggning du har, men min lilla villa växelriktare på 10 kW drar ca 5 w när solen är under horisonten. När den ger max så blir förlusterna ( värme) ca 200 W.

Mvh.
 
E Elajomannen skrev:
Nej något är felkopplat/ felprogramerat. En växelriktare har en typisk effektivitet på 96-98 %. Resten blir värme i växelriktaren. Det är ju en ganska stor anläggning du har, men min lilla villa växelriktare på 10 kW drar ca 5 w när solen är under horisonten. När den ger max så blir förlusterna ( värme) ca 200 W.

Mvh.
Okej, tack för info. Jag får ta det med dom som har installerat anläggningen då.
Har också läst att växelriktaren har 95+% effektivitet och därför ser det så himla konstigt ut när det i mitt fall är 30% bortfall.
Jag har 100kW växelriktare så då borde den dra 10x din, dvs max 2kW
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
När den ger max så blir förlusterna ( värme) ca 200 W.
Men den effekten kommer ju då från panelerna, den kan i rimlighetens namn inte rinna in bakvägen genom mätaren?!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men den effekten kommer ju då från panelerna, den kan i rimlighetens namn inte rinna in bakvägen genom mätaren?!
Ja självklart, har inte påstått något annat heller, hade jag gjort det hade jag nog fått byta yrke.
 
Hur gick det med växelriktaren som drog mycket ström?
 
Holypain Holypain skrev:
Hur gick det med växelriktaren som drog mycket ström?
Förmodligen är det inte växelriktaren som drar mkt ström. Elektrikern är inbokad för att titta om dom kopplat smartmätaren fel. Med 99% säkerhet så är det något som är felkopplat.
 
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
boyye boyye skrev:
Förmodligen är det inte växelriktaren som drar mkt ström. Elektrikern är inbokad för att titta om dom kopplat smartmätaren fel. Med 99% säkerhet så är det något som är felkopplat.
Hej
Har samma
boyye boyye skrev:
Förmodligen är det inte växelriktaren som drar mkt ström. Elektrikern är inbokad för att titta om dom kopplat smartmätaren fel. Med 99% säkerhet så är det något som är felkopplat.
Hej

Är nyfiken på hur det gick för dej? Vad sa elektriken? Gjorde han något?

Har fått mina paneler igångsatta sedan en vecka tillbaka och har samma fenomen som trådskaparen, dvs att enligt appen så går förbrukningen upp när paneler ger ström.
 
K källare skrev:
Hej
Har samma

Hej

Är nyfiken på hur det gick för dej? Vad sa elektriken? Gjorde han något?

Har fått mina paneler igångsatta sedan en vecka tillbaka och har samma fenomen som trådskaparen, dvs att enligt appen så går förbrukningen upp när paneler ger ström.
Elektrikern hade ställt in värdena på mätaren fel, den behövdes ställas in så att den blev mer noggrann i sin mätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.