Hejsan,
Jag har ett litet problem med att det drar kallt ifrån en list som sitter vid min balkongdörr. Och jag undrar vad skulle ni säga man kan göra för att få det att sluta dra? Tätningslisterna är okej på själva dörren så det är något galet med listen längst ner. Vill helst inte ta bort den men måste jag så måste jag.
 
  • Tröskellist vid balkongdörr som ger kallras, behov av tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl dåligt drevat under tröskeln på dörren om de drar kallt där, bara riva bort på in eller utsida så man kommer åt att täta(y)
 
P Patzie skrev:
Är väl dåligt drevat under tröskeln på dörren om de drar kallt där, bara riva bort på in eller utsida så man kommer åt att täta(y)
Med drev då antar jag?
 
P Patzie skrev:
Är väl dåligt drevat under tröskeln på dörren om de drar kallt där, bara riva bort på in eller utsida så man kommer åt att täta(y)
Då borde det räcka att lägga fog så luften blir stillastående.
Är det en hyresrätt, bostadsrätt eller villa?
Har du ir-termometer eller värmekamera så du kan se var det är kallt?
Känner du att det drar mycket?
Kan du lokalisera exakt var det drar kallt?
 
1 123abc skrev:
Då borde det räcka att lägga fog så luften blir stillastående.
Är det en hyresrätt, bostadsrätt eller villa?
Har du ir-termometer eller värmekamera så du kan se var det är kallt?
Känner du att det drar mycket?
Kan du lokalisera exakt var det drar kallt?
Bostadsrätt.
Har inga kameror eller något sådant, jag la min inomhus termometer där och i rummet är det 22 grader men just där vid golvet är det 15-17.
Jag är 99% säker att det är någon glipa i betongen om man tar bort ek listen.
Men tror ni det går att köra en typ genomskinlig silikonfog längs golvet och listen eller ska jag ta bort listen och spruta i något där?
 
Ta bort listen så du kan täta en bit in. Att lägga silicon gör bara halva jobbet.
 
Innan åtgärd så måste problemet lokaliseras.
Om det drar ordentligt så borde du kunna lokalisera det med lite hushållspapper, då ser du var det drar någonstans.
När felet lokaliserats så kan det åtgärdas.
Fönster och dörrar brukar BRF sköta om men det kan även skilja i ansvar mellan ut och insida så lyssna med bostadsrättsföreningen om de kan åtgärda det, en del BRF:er har en vaktmästare som ordnar denna typen av problem.
 
Vi har ingen vaktmästare här.
Och föreningen säger att insidan = mitt ansvar.
Skall prova lite metoder om vart problemet kommer ifrån. Men det är ju inte precis att det blåser in utan mer allmänt svin kallt i närheten av dörren och längs hela listen
 
upplever du samma bekymmer precis innanför fönster i den höjden fönstret börjar?
Alltså om det är ett normalt kallras.
 
1 123abc skrev:
upplever du samma bekymmer precis innanför fönster i den höjden fönstret börjar?
Alltså om det är ett normalt kallras.
Nej uppe vid fönstret så är det inte kallt alls, inte på balkongdörren heller utan enbart där nere på bilden längst ner vid ek listen
 
Nu är ju just balkongdörrar på betongbjälklag en riktigt otrevlig köldbrygga. Det går knappt att komma ifrån med de tillgänglighetsregler som ställs idag med låga trösklar.
Men det ska inte ’dra’ vid tröskeln. Den ska vara tätad.
Dra bort listen och foga. Helst på utsidan också men där sitter det förmodligen en tröskelplåt som är lite knepigare att mecka bort om man inte är händig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.