Godkväll,

Har ett litet problem som jag skulle vilja åtgärda, det är så att det drar kallt längs med golvet på vissa ställen.
Eftersom vi ska rikta om golvet och lägga golvvärme vill jag åtgärda detta.

Har börjat ta bort golvet och ser att på vissa ställen smiter det ut svart papp från väggen, och på vissa ställen gör det inte det.
Delvis upprivet gammalt trägolv med synlig svart papp som sticker ut från under en plankvägg och ett sparat kalkmönstrat golv nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom plankväggen löper alltså svart papp, och en liten luftspalt (ca 3 cm), därefter kommer ytterliggare en plankvägg.

Kan man riva av pappen som sticker ut och därefter köra in fogskum i springan (polyuretan: https://www.illbruck.com/sv-se/produkter/soek-produkter/fm610-fogskum/) Misstänker att det är därigenom den kalla luften kommer in.
 
S
Den där spalten är fylld med sågspån som sjunker ihop över tid och bildar tomma fickor.

Golvdraget brukar annars bero på att isoleringen under golvet har sjunkit ihop ett par centimeter och den kalla luften från väggen kan blåsa fritt.

Vad har ni för fasad? Att vindtäta utifrån brukar göra störst skillnad.
 
S sinuslinus skrev:
Den där spalten är fylld med sågspån som sjunker ihop över tid och bildar tomma fickor.

Golvdraget brukar annars bero på att isoleringen under golvet har sjunkit ihop ett par centimeter och den kalla luften från väggen kan blåsa fritt.

Vad har ni för fasad? Att vindtäta utifrån brukar göra störst skillnad.
Det finns inget sågspån i luftspalten (kvar) vad jag kan känna eller se.

Ytterväggar är vanlig träfasad. De har tilläggsisolerat utifrån någon gång i tiden.
Huset är nämligen från 1931.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.