Hej,

Just flyttat in i en villa och märker att det drar från ett ventilationsrör.

Röret kommer ifrån ett annan rum i huset där en värmekamin står och med motor skall transportera värmen till vardsgarummet via vinden (kall). Vi använder inte kaminen och märker nu att det drar kalluft från ventialtionsröret ner i vardagsrummet.

Min fråga är om det visar sig att röret på vinden inte är isolerat, kan det i så fall ge upphov till att luften blir kall som kommer ner? Några tips på vad man i så fall skall isolera med?

mvh,
Fredrik
 
Välkommen till forumet.

Självklart kan ett oisolerat rör på vinden ge upphov till kalldrag.
Om ni inte använder kaminen så tycker jag att ni kan plugga röret i båda ändar, då borde luften i röret stå still och ni slipper kalldrag.
Om ni inte vill plugga röret så skulle jag rekommendera s.k. brandmatta (stenull med hönsnät på) att isolera röret på vinden med.
 
Tack för snabbt svar!!

Något tips på vad man i så fall pluggar röret med?

mvh,
Fredrik
 
Beror på vilken typ av rör det är, om ni har några estetiska krav och hur pass permanent pluggningen skall vara.
Några exempel: fixa platspluggar (finns för spiro och avloppsrör), knöla in en trasa eller fyll röret med fogskum.
 
1418845730441575146769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet jag har nu är hur jag skall få ner gallret som sitter för. Svårt att förklara men där finns en metalltapp på en fjäder som behöver tryckas in. Problemet är att det är på insidan av gallret. Har försökt sticka in ett kraftigare gem men får inte tillräcklig kraft för att kunna trycka in tappen. Känns som det måste finnas ett instrument för detta


Någon som har någon idé om hur man skulle kunna göra för att trycka in tappen och på det sättet lossa gallret?

Mvh,
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.