T
Jag har en nybyggd fritidsbostad, som är byggt enligt normal standard (tätskikt, isolering, VVS etc.).

Huset är tydligen väldigt tät. Om jag i misstag startar köksfläkten på lägsta hastighet då jag eldar i den ackumulerande eldstaden så drar det nästan direkt röken bakvägen genom askluckan. Jag har även svårt att få det att börja brinna, fastän jag använder brasfunktionen på ventilationen (övertryck). Så numera öppnar jag alltid ytterdörren lite på glänt ca 5 min så att det hinner börja brinna ordentligt.

Imorse hade vi ca -7, så jag satte igång en ordentlig brasa. Efter en stund så märkte jag att det drog rejält kallt vid köksfläkten. Det var ett märkbart luftflöde och alla burkar i kryddskåpet var rejält kalla, så antagligen drog brasan uteluft baklänges in genom köksfläkten? Köksfläkten är en utdragbar Electrolux och vid eldningen hade jag inte den utdragen. Är det normalt att det fungerar så? Jag har även märkt att om jag har köksfläkten utdragen och inte har den igång, så drar det kallt även fast jag inte eldar.

Tankar på det?
 
Det är helt normalt om du saknar tillräcklig tilluft. Det bör finnas ett friskluftsintag av någon slag nära kaminen, någon har glömt installera den eller så är den stängd.
 
Fulkemisten
Fläkten saknar dessutom troligen kallrasspjäll. Installera ett sådant och tillse ordentligt med tilluft till kaminen på annat vis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.