Vi har en nyinstallerad Contura ci50. Jag la idag märke till att det drar en massa kall luft genom kassetten. Ska inte det vara tätt när man inte eldar och man har lagt spjället på -, dvs stängt läge?

Att tillägga är att vi har en frånluftsvärmepump.
 
  • Brandskademärken och sot på insidan av en ugn eller rökutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada med mörk fuktfläck på innertak i rum, synliga spår efter droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Contura kamin med fokus på logotyp och frontpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluftsspjäll brukar aldrig vara helt täta, utan det brukar alltid vara lite springor.


Testade precis på vår kamin med en rökpenna, den glödde på fastän tilluftspjället var stängt och luckan stängd. Vi har kaminen ansluten till friskluftsintag så kaminens förbränningsluft tas direkt utifrån.
 
Jo men jag tror det saknas ett spjäll helt och hållet i min contura i51:a. Finns ju ett reglage som jag misstänker inte gör någonting alls så det är precis samma flöde luft oavsett om den är öppen eller stängd. Har tagit bilder för att visa vad jag menar, inget spjäll i sikte..
 
  • Vy inuti en ventilationsöppning på en Contura i51 braskamin utan synligt spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en contura i51 med öppen spisrörskoppling och avsaknad av spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ser ut å saknas spjäll.

Från reglaget så ska det, enligt bilder i manualen, gå två vajrar till spjällen.
[länk]

Reklamera installationen/kaminen.
Haha helt sjukt att de kan missa en sån grej.. tack för hjälpen!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ser ut å saknas spjäll.

Från reglaget så ska det, enligt bilder i manualen, gå två vajrar till spjällen.
[länk]

Reklamera installationen/kaminen.
Följdfråga, blir det på något sätt svårare att elda i och med att vi saknar spjäll? Nu är det ju fullt blås utan möjlighet att strypa lufttillförseln? Det här är en inbyggd modell som har spacklats och målats in så det lär ta ett litet tag tills leverantören kommer fixa detta gissar jag då det är ett större jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.