Hej! Vi har precis flyttat in i ett hus (1930 tal), föregående ägarna började renovering men inte helt slutfört (toa och kök färdigt tackolov)men det som stör mig mest nu när de är en miljon minusgrader i vår stad, är att det drar något så enormt om vissa fönster och dörrar. Vad är erat bästa tips? Ska jag byta ut listerna mellan fönster/dörrar eller bara klämma dit mer tätning? Jag är sååååå ny på detta med hus och vill få till det så bra som möjligt och samtidigt lära mig så mycket som möjligt själv i den mån det går utan att behöva ta in hantverkare (elen kommer självklart inte jag röra då den måste bytas ut, tror inte det gjorts detta seklet ;P)

Tacksam för tips och hjälp!
 
om det drar vid dörrar o fönster så byta tätningslister är en bra ide.
 
  • Gilla
grundarn84
  • Laddar…
Ta några bilder på fönster och tätningslister. Om det passar så går det att sätta draperier för dörrarna.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vad är det för ventilation? Luften i huset ska ju omsättas regelbundet och det kräver att ny luft kan komma in någonstans...
 
useless useless skrev:
Vad är det för ventilation? Luften i huset ska ju omsättas regelbundet och det kräver att ny luft kan komma in någonstans...
Om det inte finns ventiler för tilluft kan det upplevas bättre med nya lister men tex 10cm i överkant utan. Blir inte samma drag runt om.
 
useless useless skrev:
Vad är det för ventilation? Luften i huset ska ju omsättas regelbundet och det kräver att ny luft kan komma in någonstans...
just nu är ventilation den luft som läcker in i två dörrar och vissa fönster! Annars finns ventiler i rummen för att släppa in luft.
 
D DE73 skrev:
Om det inte finns ventiler för tilluft kan det upplevas bättre med nya lister men tex 10cm i överkant utan. Blir inte samma drag runt om.
vid ytterdörren sitter ett element som luras att det är kallt konstant så det överarbetar ju just nu. Dock har det blivit plusgrader ute nu så det drar inte lika mkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.