Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nybörjare på att elda i vedpanna. Har skaffat ett hus där det finns en gammal variant. Jag skulle behöva sätta dit en dragregulator som stänger när pannan blir typ 80 grader så den inte riskerar att koka. Men i vilken lucka sätter jag fast kedjan?Det finns en längst ner med en sprint och sen en lucka precis ovanför.
God jul!
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 848 inlägg
God jul!
Kedjan bör fästas i dragluckan, alltså den lodrätt hängande luckan på den nedersta sidohängda luckan till asklådan. (Mycket terminologi här!)
Vad är det för panna? Om den lätt blir för varm kanske det finns kapacitet att sätta dit en ackumulatortank också?
Kedjan bör fästas i dragluckan, alltså den lodrätt hängande luckan på den nedersta sidohängda luckan till asklådan. (Mycket terminologi här!)
Vad är det för panna? Om den lätt blir för varm kanske det finns kapacitet att sätta dit en ackumulatortank också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Johanvaklagärdan skrev:[bild]
Är nybörjare på att elda i vedpanna. Har skaffat ett hus där det finns en gammal variant. Jag skulle behöva sätta dit en dragregulator som stänger när pannan blir typ 80 grader så den inte riskerar att koka. Men i vilken lucka sätter jag fast kedjan?Det finns en längst ner med en sprint och sen en lucka precis ovanför.
God jul!
Tack för svar. Jag har försökt kolla vad det är för panna men kan inte riktigt se. Men det är en kombipanna. Vi är i huset sporadiskt på vintern så hur funkar det med ackumulatortank i källare som är kallställd? Blir sällan minusgrader där nere men man vet ju aldrig. Jo det är ett evigt springande ner i källaren och hålla kolla på panntemperaturen. Den går ganska snabbt upp till 80 och häromdagen när jag askat ute den gick det ännu fortare, med lite för mkt drag stack den snabbt upp till 90 grader. Antingen brinner det bra men då sticker tempen, eller så stänger jag nästan allt så det brinner för dåligt men då håller sig tempen. Nu idag har jag öppnat shunten lite mer så det går ut lite mer värme i elementen, då håller den sig vad det verkar mer mot 70 grader med ok förbränning. Men det blir ju hela tiden att lägga in några få pinnar, annars går den upp fort. Så jag springer upp och ner hela tiden tycker jag för att hålla koll. Hade önskat kunnat göra större inlägg.SågspånPappspikEternit skrev:
Vad skulle jag behöva komplettera med? Dragregulator, draglucka? Ackumulatortank?
Jag vet att man inte bör gå över 80 grader, men vad bör man inte gå under när man eldar? Är det om pannan ligger på 60-65 grader?
Och hur varmt vatten är det ok att släppa ut i elementen?
Det är en Norahammar av något slag.
Ta en bild så man ser hela framsidan.
Hur mycket pengar är du beredd att spendera?
Finns både små & stora åtgärder för att göra saker mer bekväma.
Dragstabilisator (sitter i skorstenen/på rökröret)
Dragregulator
Shuntautomatik
Ack
Ta en bild så man ser hela framsidan.
Hur mycket pengar är du beredd att spendera?
Finns både små & stora åtgärder för att göra saker mer bekväma.
Dragstabilisator (sitter i skorstenen/på rökröret)
Dragregulator
Shuntautomatik
Ack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har suttit nån form av styrning till shunten som jag kopplat ur, för den funkade inte. Inte villig att spendera jättemkt…är ett sommarhus vi är i sporadiskt. Men några tusen kanske.L lat skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 848 inlägg
Håller med ovanstående, det är en Norrahammar-panna.
Att huset används som fritidshus (?) påverkar resonemangen. Jag utgår från att ni tänker hålla huset frostfritt vintertid, så inte värmesystemet fryser. Hur löser ni detta?
En ackumulatortank skulle göra eldandet betydligt smidigare, men då behöver den också mycket riktigt hållas frostfri. Generellt brukar källare, om de är väl nergrävda i marken och det inte är en massa drag från fönster o dyl, vara frostskyddade av sig själva, men det finns inga garantier.
Vad är det för resultat är ni ute efter och ungefär hur ser budgeten ut? Är ni händiga av er eller tänker ni köpa hantverkstjänster?
Att huset används som fritidshus (?) påverkar resonemangen. Jag utgår från att ni tänker hålla huset frostfritt vintertid, så inte värmesystemet fryser. Hur löser ni detta?
En ackumulatortank skulle göra eldandet betydligt smidigare, men då behöver den också mycket riktigt hållas frostfri. Generellt brukar källare, om de är väl nergrävda i marken och det inte är en massa drag från fönster o dyl, vara frostskyddade av sig själva, men det finns inga garantier.
Vad är det för resultat är ni ute efter och ungefär hur ser budgeten ut? Är ni händiga av er eller tänker ni köpa hantverkstjänster?
Pannan är troligen en Norahammar 300 av nåt slag, samma som CTC & Parca, storleken/effekten kan man gissningsvis få fram om man mäter längden på den. De fanns i 3(?) storlekar. Det är en ren vedpanna och absolut inte nån dålig sån.
Hej ”lat” och ”sågspånpappspiketernit”L lat skrev:
Vi skaffade stället för 10 år sen, en timmerkåk 1,5 plan plus hel källare, byggt 1906. Vi är där hela somrarna och sporadiskt på vintern, höst och vår. Vi satte tidigt in en contura kamin i vardagsrummet så på vintern har vi eldat hårt i den samt flyttat värmen till nästa rum med värmeförflyttare och sen även eldat i vedspisen i köket (gillar att elda. På övervåningen har vi haft fristående oljeelement. Som du såg lat så finns en elpanna men den kostar bara att titta på Ingen shunt eller ack tank så den behöver oftast åtminstone 7,5 kw för att kunna värma upp och hålla alla vattenburna element ordentligt varma. Termostat i sovrummet som gör att systemet slår av när rumstemperaturen är uppnådd och då blir vattnet snabbt kallt i systemet för att sen behöva värmas upp igen och så håller den på så där. Sjukt dyra räkningar blev det när vi behövde använda elpatronen. Vi har glykol i värmesystemet för första 8 åren kallställde vi hela stället. Nu sista två åren har vi en luftvärmepump som värmer nedervåningen till 16 grader när vi inte är där. Vedpannan i källaren har inte använts förrän nu i vinter. Trodde den var obrukbar men sotaren sa att den var i bra skick. Det var ju ett lyft att kunna få hela huset varmt utan att höra en massa fläktar överallt. Allt som är i trä fixar jag själv, men när det kommer till såna här grejer så behöver jag hjälp. Har en vän som är rörmokare som ska hjälpa mig sätta dit en dragregulator samt rökgastermometer. Ser ni på bilderna om det ser ut att ha suttit nån shuntautomatik, är det enkelt att installera nytt och vad behövs? Shunten som jag reglerar manuellt nu känns gammal och lite "glapp"... inte helt enkelt att få till det. Vad behöver man/behöver man fixa för att få en fungerande shuntautomatik? "Stålpinnen/armen" som på bilden sitter fast i shunten har jag tagit bort och har nu istället manuellt försökt hitta ett bra läge.
Hur stor acktank skulle krävas för att få en skillnad tror ni, och är det värt det när vi inte alltid är i huset? Jag tror aldrig det varit minusgrader i källaren vad jag vet, men eftersom vi har glykol i systemet så behövs väl inte det, eller tänker jag fel?
När vi var där över julen så eldade jag dagtid och så vid sista inlägget så satte jag elpatronen på 4,5 kw och igång cirkulationspumpen så höll sig värmen helt ok i elementen på natten. Det optimala skulle ju så klart vara att inte behöva starta elpatronen alls. Jag sprang säkert ner i källaren 20 ggr om dagen och la in ett par trän och ändrade draget. Lite för mycket ved så blev den lätt varm och eftersom jag inte har nån dragregulator så hannden upp över 95 grader en gång innan jag upptäckte och kunde stänga allt. Behöver inget optimalt system, men gärna att systemet sköter sig lite mer självt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,
shunten går att ta isär (du får naturligtvis tömma delar/hela systemet då) och slipa upp.
Den består troligen av en halvmåne som du vrider. Ett jobb för sommaren.
Sen finns det ganska billiga styrningar (~3") på Rinkabyrör som är bra (ESBE).
En ack är ju mest att du får lite mer volym i systemet vilket underlättar när/hur mycket man eldar, men komplicerar ju saker, så det kanske du ska hoppa över.
Oljebrännaren kan du ju ta bort så blir det lite mer plats.
En dragstabilisator som sätts på rökrör/i skorsten är också bra.
https://www.baxi.se/produkter/tillbehor/panntillbehor/dragstabilisator/
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/draglucka-tigex-25-60300.html
https://www.eldkraft.se/kategori/Motdragslucka
Skillnaden på en dragstabilisator och en dragregulator är att stabilisatorn försöker se till så att det är ett stabilt drag i skorsten (inte påverkat av väder & vind) medans regulatorn reglerar effekten i pannan och tillsamman så funkar det bäst.
shunten går att ta isär (du får naturligtvis tömma delar/hela systemet då) och slipa upp.
Den består troligen av en halvmåne som du vrider. Ett jobb för sommaren.
Sen finns det ganska billiga styrningar (~3") på Rinkabyrör som är bra (ESBE).
En ack är ju mest att du får lite mer volym i systemet vilket underlättar när/hur mycket man eldar, men komplicerar ju saker, så det kanske du ska hoppa över.
Oljebrännaren kan du ju ta bort så blir det lite mer plats.
En dragstabilisator som sätts på rökrör/i skorsten är också bra.
https://www.baxi.se/produkter/tillbehor/panntillbehor/dragstabilisator/
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/draglucka-tigex-25-60300.html
https://www.eldkraft.se/kategori/Motdragslucka
Skillnaden på en dragstabilisator och en dragregulator är att stabilisatorn försöker se till så att det är ett stabilt drag i skorsten (inte påverkat av väder & vind) medans regulatorn reglerar effekten i pannan och tillsamman så funkar det bäst.
Tack för svar. Ska beställa en Dragregulator nu men vet inte vad jag har för gängdimension riktigt. Dom allra flesta man kan köpa har G20 vad jag kan se, är det vad jag ska ha eller?Johanvaklagärdan skrev:Hej ”lat” och ”sågspånpappspiketernit”
Vi skaffade stället för 10 år sen, en timmerkåk 1,5 plan plus hel källare, byggt 1906. Vi är där hela somrarna och sporadiskt på vintern, höst och vår. Vi satte tidigt in en contura kamin i vardagsrummet så på vintern har vi eldat hårt i den samt flyttat värmen till nästa rum med värmeförflyttare och sen även eldat i vedspisen i köket (gillar att elda. På övervåningen har vi haft fristående oljeelement. Som du såg lat så finns en elpanna men den kostar bara att titta på Ingen shunt eller ack tank så den behöver oftast åtminstone 7,5 kw för att kunna värma upp och hålla alla vattenburna element ordentligt varma. Termostat i sovrummet som gör att systemet slår av när rumstemperaturen är uppnådd och då blir vattnet snabbt kallt i systemet för att sen behöva värmas upp igen och så håller den på så där. Sjukt dyra räkningar blev det när vi behövde använda elpatronen. Vi har glykol i värmesystemet för första 8 åren kallställde vi hela stället. Nu sista två åren har vi en luftvärmepump som värmer nedervåningen till 16 grader när vi inte är där. Vedpannan i källaren har inte använts förrän nu i vinter. Trodde den var obrukbar men sotaren sa att den var i bra skick. Det var ju ett lyft att kunna få hela huset varmt utan att höra en massa fläktar överallt. Allt som är i trä fixar jag själv, men när det kommer till såna här grejer så behöver jag hjälp. Har en vän som är rörmokare som ska hjälpa mig sätta dit en dragregulator samt rökgastermometer. Ser ni på bilderna om det ser ut att ha suttit nån shuntautomatik, är det enkelt att installera nytt och vad behövs? Shunten som jag reglerar manuellt nu känns gammal och lite "glapp"... inte helt enkelt att få till det. Vad behöver man/behöver man fixa för att få en fungerande shuntautomatik? "Stålpinnen/armen" som på bilden sitter fast i shunten har jag tagit bort och har nu istället manuellt försökt hitta ett bra läge.
Hur stor acktank skulle krävas för att få en skillnad tror ni, och är det värt det när vi inte alltid är i huset? Jag tror aldrig det varit minusgrader i källaren vad jag vet, men eftersom vi har glykol i systemet så behövs väl inte det, eller tänker jag fel?
När vi var där över julen så eldade jag dagtid och så vid sista inlägget så satte jag elpatronen på 4,5 kw och igång cirkulationspumpen så höll sig värmen helt ok i elementen på natten. Det optimala skulle ju så klart vara att inte behöva starta elpatronen alls. Jag sprang säkert ner i källaren 20 ggr om dagen och la in ett par trän och ändrade draget. Lite för mycket ved så blev den lätt varm och eftersom jag inte har nån dragregulator så hannden upp över 95 grader en gång innan jag upptäckte och kunde stänga allt. Behöver inget optimalt system, men gärna att systemet sköter sig lite mer självt.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Johanvaklagärdan skrev:
Super!! Tips på lämplig rökgastermometer för fast installation?L lat skrev: