Hej!

Jag har en fråga avseende denna bild:

P1060974.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Avsikten är att det skall placeras lampa där den svarta pricken finns cirka 25 cm in på taket. Strömmen kommer att hämtas från kulodosan som finns på väggen. Hur skulle ni ha gjort för att få det att bli så snyggt som möjligt?

Kabeln kommer ju att vara utanpåliggande men blir det snyggast att dra den rakt upp från dosan, sedan längs med taklisten och sedan direkt ut till lampan? Eller är det kanske bättre att sätta upp ett utanpåliggande lamputtag vid taklisten, i höjd med lampans placering, och därifrån ansluta till lampan? Eller finns det kanske andra alternativ jag inte tänkt på?

Mvh./Franke
 
Min första spontana tanke är, finns det inga andra ställen att dra ifrån? I bostäder så drar man aldrig kablar mitt på vägg utan man håller sig till rummets lister och hörn.

Det verkar hänga en glödlampa i garderoben, ligger den på samma grupp(säkring) som rummet utanför? I såfall går det att relativt enkelt dra fram en tändtråd från strömbrytaren och sedan knacka en kulo därifrån. Det borde bli snyggare.

Edit: Såg nu att nog inte var en garderob utan ett rum, då kanske det inte är lika givet att dra där ifrån. Men tanken är ändå god, att få upp ögonen för fler ställen som det går att dra ifrån.

//Patrik
 
Redigerat:
Ska det sitta en strömbrytare där vid dörren? Verkar inte finnas någon infälld. Går det att riva dosan och backa kabeln och sedan gå upp vid dörrfodret i stället och dra igenom både ett uttag vid golvet och en strömbrytare vidare upp till en kopplingsdosa eller direkt till lamputtaget eller sitter det något på andra sidan väggen som dosan ombesörjer?

Fler bilder och mer info hjälper. :)

//Patrik
 
  • Gilla
Franke F
  • Laddar…
Går ledning från dosan till ett vägguttag under dosan??
I så fall fortsätter man från vägguttaget med kabel längs golvlisten till dörrkarmen och sedan upp via en strömbrytare placerad på c.a 1000 mm ö.g , därifrån går man upp till lampan i taket eller ett lamputtag på väggen. Är rummet ett torrt använder man ekrk ( kulo) eller om det är ett fuktigt rum så väljer man lämpligen eklk som ger samma snygga förläggning som kulo, dock lite klumpigare.
 
  • Gilla
Franke F
  • Laddar…
Hej igen. Här kommer en bild som tydligare visar förutsättningarna:
P1060975.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På platsen där kulodosan sitter fanns förut en vägglampa samt en skarvsladd som hängde ner till golvet med ett uttag i ändan (inte alls bra) enligt följande:
DSC01279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jag tänker på det kanske det är bättre att dra kabeln från det utanpåliggande uttaget ner till golvlisten (ej ännu uppsatt) och upp via dörrfodret...
 
Redigerat:
En annan idé är att ta bort både dosa, kabel och vägguttag och riva ur trådarna som kommer ut ur väggen. Sedan från strömbrytaren på sidan dra en kabel ner till vägguttag och sedan vidare längs golvlisten och upp längs fodret vid den andra dörren. Drar man en 4-ledare så får man med en tändtråd från brytaren också.

//Patrik
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Patrik det tror jag blir den snyggaste lösningen, minst synlig kabel på väggen.

Tack så mycket alla för all input! Det behövs ibland nya ögon för att se saker.

/Franke
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Eller drar man en femledare och har möjlighet till trappkoppling mellan brytarna vid respektive dörr. Allt beroende på hur rummet används.

Eftersom rummet har ojordade vägguttag då måste frågan om framtida golvmaterial och användningsområde ställas. Om det blir klinker då måste det monteras jordade uttag och lamputtag. Blir det trä eller plastgolv då kan ojardade uttag behållas under förutsättning att det är ett vanligt bostadsrum ( sovrum , vardagsrum m.m.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.