Hej,

Jag håller på med en köksrenovering ska skulle vilja dra vatten till kyl och frys från diskblandare.
Kyl och frys står mot en annan vägg därav så vill jag dra det i undertaket / mellanbjälklaget alt i golvspånet men jag har dubbla lager golvspån med golvvärme och beroende på storlek på rör jag behöver så kanske jag kan gå den vägen också men jag vet inte om det är säkert med golvspånet.
Jag skulle vilja dra vattnet själv utan att ta in en rörmokare, jag tänkte ta in rörmokaren i sluttampen då jag behöver hjälp med inkopplingen.
Vad skulle ni rekommendera och vad skulle ni dra pex slang alt pisol rör ? Det blir ju 2st 90 graders böjar i takvinkel och vilket storlek på rör behöver man ? Pex slangen ska man ha det med skyddsrör?

tacksam för svar.
 
Vilket material som är bäst vet jag inte, men se till att isolera slang/rör, i synnerhet om du drar i eller genom golvspånskivan eller annat trä. I extremt fuktigt väder kan du annars få kondens även på en plastslang. Kan du få en snygg dragning i undertaket tror jag att det är det bästa. En ventil (t.ex. Ballofix) där du kopplar in slangen mot befintligt rör är en självklarhet.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.