Jag ska bygga ett hus där vi ska dra två kulvertar från Huvudhus till Attefall, där vi sitter lite fast och skulle behöva råd av nån som vet. Den ena kulverten ska ha kallvatten, den andra ska ha VVC, Varmvatten och golvvärme från luft/vatten-värmepump.

Vi har fått en ritning från en byggkonsult där det är inritat vilka olika punkter det går kulvert från.

Se screenshot:

Rosa ring är kommunalt kallvatten.
Orange ring är kallvatten genomföring i platta till vattenmätare.
Röda ringar går från VVC-genomföring i platta, Varmvatten-genomföring i platta samt VSFD-2 vilket jag antar är värmeslingefördelare.
Alla röda ringar samt orange ring går i teknikrum eller i väggar till teknikrum, skissade ut väggarna snabbt i svart.
Blå ring är där konsulten har ritat nedföringar för golvvärme i kulvert

Kallvatten-kulverten antar jag kommer upp bredvid kallvatten-genomföringen i platta, antingen i vägg eller golv. Problemet med den andra kulverten är ju dock att VVC, VV och Golvvärme alla ska gå i samma kulvert, men eftersom de börjar vid tre olika ställen måste de vid något ställe "sammanstråla" och gå ner i gemensam kulvert (även om ledningarna såklart hålls separata). Var bör man förlägga denna punkt, dvs där kulvert kommer upp ur platta och ledningarna kan anslutas? Vi trodde att byggaren med hjälp av handlingen från konsult skulle kunna ta ett eget beslut kring exakt hur/var det görs, men han vill istället ha en exakt punkt från oss. Konsulten säger att det borde ligga på byggaren så vi sitter lite fast här - vi har gjort ett eget förslag men har inte kunskapen som krävs och undrar om någon här har något råd.

Vårt förslag:

- Kallvatten-kulvert kommer upp ur golv i teknikrum, därifrån ansluts den till husets kallvatten-ledning vid vattenmätaren.

- Kulvert för VVC, VV och Golvvärme kommer upp ur golv i teknikrum, se brun cirkel. Därifrån ansluts de olika ledningarna. Varför golvvärmen ska gå ner i kulvert vid en separat punkt (blå ring nämnd ovan) förstår vi inte riktigt, låter bättre att ha alla på samma ställe?

Förstår att det kan vara svårt att säga något exakt med denna information, men vore väldigt tacksamma om vi iaf kan få en indikation av någon hur man brukar göra (då byggaren inte verkar vilja ansvara för det beslutet). Vi är öppna för att lägga kulverten i vägg också om det av någon anledning är bättre.
 
  • Teknisk ritning, infrastruktur, kulvert, ledningar, måttangivelser, konstruktionsdetaljer, schema över installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar rekommendera dom som funderar på vvc att istället som i erat fall sätta en mindre vv beredare i attefallshuset som har vv tills varmvatten kommer från huvudbyggnaden . Onödigt att dra runt en massa vv i en kulvert med förluster
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra input, det ska jag överväga! Kulvertfrågan kvarstår dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.