Jag är i tagen att lägga ut mina golvvärmeslingor (Uponor 20 mm) i en del av huset om har källare och tänkte därför dra ner slangen i och under mellanbjälklaget för framledning och returledning för varje slinga. Jag tycker att det verkar stämma ungefär med Uponors instruktionsfilmer.

Se bifogad bild på ungefär hur jag tänker. Jag har befintliga golvspån som jag kommer att skruvlimma "remsor" av 22 mm spån på och trycka ner värmefördelningsplåtarna mellan remsorna, cc 300 på slangen.

Idag pratade jag med en rörläggare som sa "Det är nog enklast att dra dem i samma plan istället för att gå ner i källaren", men jag förstår inte vad han menar. Med 6 slingor blir det 12 slangar som behöver dras i golvet istället för under bjälklaget. Det blir grymt trångt i närheten av fördelaren om allt ska ligga i golvnivån...

Kan han verkligen ha menat att jag skulle lägga alla slangarna ut och in genom innerdörrarna där uppe? Jag kan inte komma in under väggarna utan att gå ner i mellanbjälklaget.

Mellanbjälklaget är för övrigt helt öppet, jag har rivit ur all isolering av andra skäl. För att inte perforera bjälkarna tänkte jag att det nog är bäst att dra slangen under dem i ett installationsskikt när slangen går vinkelrätt mot bjälkarna.

Hur hade ni dragit fram- och returledning? Golvvärmefördelaren måste vara där jag angett på bilden och jag kan inte räkna med att komma in under pannrummet, där är det inte källare.
20120830-golvvärme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Han kanske tänker på luftfickor som kan bildas ?
 
peternicklas
Jag har lagt golvvärme i hela bostadsplanet och har sedan fördelaren i källaren, c:a 1 m nivåskillnad. Luftningen kräver lite mer arbete men det är inga problem. Jag använder dock 16 mm. slang och cc 200 för att inte få ojämn värme. Man känner direkt var slangen inte ligger och det är för stort avstånd.
 
Krilleman
Din bifogade ritning är gjord av dig själv?

Skicka in din planlösning till olika tillverkare, (finns länkar i tidigare inlägg av mig)

Kan man undvika luftfickor i golvvärme gör man självklart det för en bättre fungerande anläggning!
 
Ritningen är gjord av mig själv, visad för informationsdisken på Rinkaby rör. Jag tror iofs inte att vi pratade om vägarna mellan slingorna i golvet till och från fördelaren.

Jag har bara lite svårt att se hur jag ska få ut 5 slingor = 10 slangar genom en dörröppning och sedan fram till respektive rum, speciellt inte med tanke på att de först ska gå via yttervägg - det känns som att det blir svårt att lösa i ett plan...

I Uponors monteringsanvisning har jag för mig att det står "gör två hål med hålsågen där slangarna dras upp/ner" ungefär, alltså att man drar dem under golvet fram till rummet som ska värmas. Jag får lusläsa anvisningen igen...

EDIT:
Här är en instruktionsvideo, där drar han ner det i bjälklaget... http://www.youtube.com/watch?v=kJOjBLUYDN4&feature=relmfu Är det inte det bästa sättet att göra det?
 
Redigerat:
Ett tillägg, jag har redan köpt grejerna jag behöver. det blev 20 mm slang pga längden på slingorna och att jag ville undvika att ha flera slingor i samma rum.

Jag har:
Slang 480 m, 20 mm Uponor
Fördelare för 6 slingor + kopplingar, WGF 1
Vinkelfixturer (90 grader, metall), Uponor
Golvvärmeplåtar, Uponor
Uppsågade 22 mm spån (istället för spårade golvspån - jag lägger mina "bitar" av 22 mm spån på befintlig golvspån.
Manicker för att kolla tätheten (kopplingar + manometer, ihopskruvat av en kille på Rinkaby)
...+ säkert några grejer till jag glömt.
 
Jag brukar skippa din gröna slinga och låta slingorna till respektive rum värma koridoren ( eller grovkök hall ) på sin väg då blir det lättare att få plats
 
peternicklas
Fördelaren kunde suttit på ett bättre ställe. När du drar slangen så dra den i ett 25 mm flexrör så slipper du värmeförluster på vägen samt att du har lite lättare om du skulle behöva byta den.
 
1. Det jag behövt dra i huset har jag transporterat mitt i bjälklaget, inte under eller över. Har ingen praktiskt påverkan på hållfastheten i bjälkarna.
2. Placerar man fördelaren i ena änden av huset på detta vis får man problem om man har många slingor. Det normala är att ha fördelare placerade lite mer mitt i huset och då slipper man dessa problem.
3. Är det för sent att placera en fördelare mitt i huset på markplan skulle jag försöka reducera antalet slingor (vilket du ska göra ändå).
4. Garderoberna längst ner till vänster i bild, dom behöver inte ha varsin slinga. Dom behöver inte ens ha en gemensam slinga utan kan värmas med den röda slingan. Vips har du trollat bort 2 slingor. Fundera sedan på om inte också den Gröna slingan kan göras gemensam med någon av de andra så är saken biff.
5. Behovet av att reglera golvvärme individuellt är kraftigt överskattat som jag ser det. Här har jag en grundinställning och sedan reglerar VP framledning. Ingen rumsreglering och det fungerar utmärkt sedan snart tio år, dvs, det är inte ett stort problem att slå ihop flera slingor till en så länge längden tillåter det (100m per slinga ungefär, i ditt fall).
 
Lite bråttom just nu (håller på att byta tak) så det blir bara en kortis här nu. Tack för alla svar, jag försöker kommentera MathiasS synpunkter nedan.

Det jag visat tidigare var bara en del av huset, här kommer en kladdig ritning över hela huset. OBS, nu har jag vridit det 90 grader - nu är det som det ser ut på ritningarna...

1. Det är källare under den del av huset jag visat tidigare, inte under resten. Källarbjälklaget är av 45x195 (tror jag det är), vilket är lite klent för den spännvid jag har utan stöd så jag är inte så pigg på att försvaga dem med borrhål, därav min tanke att dra ner slangarna under . Bjälklaget är helt öppet underifrån upp till golvspånen.


2. Pannrummet är placerat förhållandevis centralt, mitt i vinkeln. Tillsammans med de två badrummen är pannrum/tvättstuga de enda våtutrymmena och det är där jag vill ha golvvärmefördelarna (och det är vad rörläggaren säger att jag ska göra).

3. Jag har inte så mycket val när det gäller placering, delvis pga pågående byggprojekt som inte ska hindras allt för mycket. Därför blir placeringen av fördelare enligt den här bifogade ritningen. En fördelare för delen över källaren + troligtvis pannrum/tvättstuga/badrum, fördelaren sitter mellan pannrum och första sovrummet, öppnas mot pannrum. Fördelaren för den andra delen av huset blir bakom kyl/frys i köket, med "avlopp" in till badrummet. Öppnas mot köket.

4. Det känns som att det blir väldigt långa slingor om jag ska ha en för det stora sovrumet (nu längst upp på ritningen) + de två gaderoberna. Jag tror att jag låg på 70+ meter redan innan, kommer inte ihåg exakt. Jag vet inte heller om man ska räkna med matning och retur i längden...

5. Jag tänkte prova utan termostater till att börja med, men vissa rum får mycket sol under soliga dagar så möjligtvis kan jag behöva reglera med temostater på åtminstone vissa rum.

Övrigt:
Det ska bli golvvärme i hela huset, jag gissar att köket och vardagsrummet (längst till höger på ritningen) behöver 2 slingor vardera.

20120901-golvvärme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kort svar även härifrån:

5. Solinstrålning kommer du inte kunna hantera med termostater. Min erfarenhet är att solen värmer så mycket i söderläge att gv på eller av inte har någon påverkan alls. Det enda som hjälper är att skärma av, med persienner eller ännu hellre utanför huset.
 
Jag skulle göra två slingor i rummet med röda slingan (ta bort blå och lila).
(4,8 m / 2) * 4,25 m = 10,2 m^2 -> 10,2 m^2 * 4 m/m^2 = 40,8 m/slinga.
C:a 10m fram och retur, summa c:a 60m/slinga.

Ha kvar slingan i hallen.
7,6 m * 1,41 m = 10,716 m^2 -> 10,716 m^2 * 4m/m^2 = 42,9 m.
C:a 2m fram och retur, summa c:a 46,9 m.

Ha kvar turkos slinga:
4,19 m * 3,3 m = 13,827 m^2 -> 13,827 m^2 * 4 m/m^2 = 55,3 m.
C:a 5m fram och retur, summa c:a 65,3m.

Ha kvar brun slinga:
2,42 m * 3,3 m = 7,986 m^2 -> 7,986 m^2 * 4 m/m^2 = 31,9 m.
C:a 1,5m fram och retur, summa c:a 34,9 m.

En slinga mindre, ganska jämna längder, förutom bruna slingan.
Jag själv tänker dra mina fram och retur ledningar under mina bjälkar i mellanbjälklaget.
Jag tror inte mina påverkas av håltagningen, men varför göra hål när man inte behöver.
Jag köpte en rulle 28mm skyddsrör.

Jag håller med om att det blir smidigare vid fördelaren om du kommer "underifrån" (i bjälklaget), behöver inte bli så skarpa radier upp heller.

OT:
Nu har du lysande tillfälle att förstärka ditt bjälklag, om du tycker det var lite klent för din spännvidd.
Iom att det är öppet.
 
Redigerat:
Kommentar till OT (JOW): Jag har krysskolvat två rader underifrån, det var en rad i mitten tidigare. Har du andra förslag på förstärkning? Om jag drar slangarna under bjälkarna så tänkte jag sätta 45x45 vinkelrätt mot bjälkarna och sedan skivor på det, kanske skruvlimma OSB och nederst gips.
 
  • Gilla
jeeris
  • Laddar…
Isåfall skulle jag sätta 45x45 under varje bjälke, längs med.
Skruvlimma cc30, sen kan man ta bort varannan skruv, cc30 bara för att få bra press på limmet.
Förborra hålen och använd en skruv med platt skalle så får man bra press.
Då får du 45x240 som bjälkar istället, det får bättre verkan än att lägga 45x45 tvärs bjälkarna.
Borra in golvvärmeslangen i mitten på bjälken, det gör varken till eller från hållfasthetsmässigt, dessutom har du starkare bjälkar när du har gjort dem högre.
Skippa OSB i taket (om du inte ska skruva upp mycket saker på många ställen?).
Sätt därefter vanlig gles på cc 30 (28x70) och gips.
 
Angående förstärkning av bjälklaget:

Jag har som jag skrev ovan 20 mm slang och då blir det väl 34 mm (utvändigt) skyddsrör och därmed hål på c:a 40 mm?

Det är fortfarande inget problem om man sätter dem mitt i bjälkarnas höjd och hyggligt nära något av de två upplagen? Kan jag utan vidare dra t.ex. 6 hål (3 slingor) i bredd om jag börjar på insida källarmuren (upplaget) och går inåt? Jag kanske behöver med än 6 hål till och med på vissa ställen - källartrappan gör att jag behöver dra de flesta slingorna längs ena ytterväggen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.