Hej!

Första inlägget här för min del, så var snälla :)

Vi håller på att bygga en ny gård och stallet byggs när huset är färdigt. Vi kommer behöva dra elen från huset till stallet. Jag antar då att man dra elen från fasadmätarskåpet. Vi kommer även bygga en liten friggebod som vi vill ha ström till.

Dock är där bara 3st 50mm rör dragna ut från fasadskåpet. Ett till fiber, ett till servisledningen och ett är tomt.
Min fråga är då om man kan/får dra två kablar (Har redan ACEFLEX RV-K 5G10 kabel som vi kan använda om det fungerar)i det tomma 50mm röret till både stall och friggebod? Eller måste vi lösa det på något annat sätt?
Kommer ju även i framtiden vilja ha lite belysning i trädgård osv..men tänker då att man sätter en central i friggeboden som man kan dra ifrån.

Tack på förhand!

//Johan
 
  • Gilla
Guiden
  • Laddar…
Ska inte vara något problem
Diametern på den enligt Draka är 17,4 mm
Så du ska kunna få igenom den
 
Det går bra att dra flera kablar i samma rör, men för att vara säker på att det inte häxar så dra dom på samma gång.
 
Perfekt, tack! Bara för att dubbelkolla. Så det är inget risk/fara med att dra två elkablar av den typen bredvid varandra?
 
Nejdå,
de bär båda starkström, det finns ingenting som säger att de kan störa varandra på något sätt, det är fullgod isolation mellan dem, de får båda tillräcklig kylning i den rymliga slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.