Jag håller på att renovera köket och måste förbereda dragning innan elektrikern kommer i veckan.

Ifrån gruppcentralen i källaren går det sedan gammalt en del kabel klamrad i taket, hade tänkt att dom nya kablarna skall följa samma väg (ca. 2,5 meter).
Jag har tagit upp kolstybben i trossbotten för att gå igenom med vatten, hade tänkt att elen skall gå upp på samma ställe. Sen skall elen in i ett två dosor (den ena syns på bild) samt ett uttag för häll.

Skall jag dra slang från dosorna, vika av i trossbotten och borra ut slangen diagonalt i källartakets brädor, kapa slangen jämnt med taket och sen fortsätta med klamring i taket fram till gruppcentralen? Drar man i så fall kabel (EKK, EKLK) upp i slangen? Eller skall man gå med slang hela vägen (osnyggt) Eller skarvdosa i taket där den går upp?

Elcentral med kablar och rör klamrade i taket i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeldragning längs ett källartak med befintliga kablar klamrade och en ny slang som avviker vertikalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallationer och eldosor i en pågående renovering av ett kök med synliga träbjälkar och grova kablar i en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du drar 20mm slang kan du dra i EKK OM du inte har för tvära böjar och att det är mer än några meter. Är det lite längre och lite "krokigt" kan du dra slang ( 16/20 mm) med FK som du kapar där den kommer ut ur taket. Där sätter du då en dosa och fortsätter med kabel.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om du drar 20mm slang kan du dra i EKK OM du inte har för tvära böjar och att det är mer än några meter. Är det lite längre och lite "krokigt" kan du dra slang ( 16/20 mm) med FK som du kapar där den kommer ut ur taket. Där sätter du då en dosa och fortsätter med kabel.
OK, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.