Då jag i nån form av temporär sinnesförvirring gett mig in i lite bilaffärer, och försäljarens pris för att ordna drag på åket är rent ut sagt löjligt tänkte jag kolla dragkrokserfarenheterna här på forumet. Förutsättningarna är löstagbart drag, vilka sorter ska man undvika och vilka funkar bra? Jag tänker främst på smutskänslighet och daglig hantering, att de inte skulle vara rent hållfasthetsmässigt bra är jag inte orolig över.

Tänk på att varje tillverkare har flera olika modeller så "köp ett brink, de är bäst" är lite för ospecifikt i mina öron medan "köp ett brink xxz, för de har överlägsen funktion då de är helt okänsliga för nedisning, och så enkla att hantera att en treåring kan sätta fast och ta bort draget bara man ger barnet nyckeln" kan få mig att motivera de hundralappar som det draget ev är dyrare än konkurrenterna.

Vidare, är det någon som har någon erfarenhet av Aragon dragkrokar http://www.enganchesaragon.com ??
 
T
Tja, om man köper drag hos en bilförsäljare så ligger ett fast drag på 5000-7000 kr och ett löstagbart på 7000-9000 kr inklusive montering och besiktning.

Vad hade du tänkt dig att kunna betala?
 
Prisläget var inte del i min frågeställning, men jag räknar med att hamna under 4000 för ett löstagbart drag besiktat och klart.
 
Under 4000:- för ett avtagbart drag inklusive allt ser jag som väldigt svårt. Bara elsatsen till dem kostar ju en mindre förmögenhet.
 
Fluxor skrev:
Under 4000:- för ett avtagbart drag inklusive allt ser jag som väldigt svårt. Bara elsatsen till dem kostar ju en mindre förmögenhet.
Hur är det med det där? Jag har drag på båda åken men får ju hela tiden höra att det minsann är framdraget och bara sista "biten" fattas - Att det kostar mer än 4000 är jag övertygad om men man borde väl ändå kunna komma under vad bilfirman begär för montage?
 
Naturligtvis gör jag jobbet själv då jag varken är mekaniskt handikappad eller saknar basala kunskaper inom de områden ett dragmontage innefattar. Jag anser mig inte heller ovan att leta fram potentiellt mindre dåliga affärsmöjligheter så 4000 är en summa som är långt ifrån gissad eller höftad, utan ger snarare utrymme att välja ett något dyrare drag om nåt av dem verkar bättre.

Ingen som har några tankar om olika modellers för- och nackdelar i enlighet med ursprungsfrågan?
 
Vilka modeller har du att välja på till din bil?
Till min bil finns det inga drag alls.

Tänk på att ett löstagbart alltid måste vara löstagbart, ett elände då min andra bil alltid har draget monterat utom en liten stund på bilprovningen.

Protte
 
Personligen tycker jag att fasta drag är att föredra - Dom sitter där och hjälper till att hålla parkerings marodörer borta från min kofångare. Dessutom slipper man skiten på bilprovningen att den skall demonteras och inte får uppvisa minsta tillstymmelse till rost.

Då bor jag iofs i en storstad där fickparkering verkar vara en begåvning majoriteten saknar....
 
Jag kan välja mellan ungefär alla modeller då det är en Toyota, Brink/Thule, Westfalia, Bosal, GDW, Aragon mfl mfl

Fast drag har väl funnits i tankarna, men då jag aldrig tidigare haft löstagbart så skulle det vara intressant att prova ett sånt.
 
Jag köpte nyligen ett Monflex 2 till min Jeep, iofs en modell som utgått så det tog lite tid att hitta ett hos en återförsäljare men det är ett delbart med släpvagnsvikt på 3500 kg och jag fick med både originalkroken och en sänkningsplatta med krok för 4 800 pix. Sen får jag montera det själv förstås men jmf med vad VW tar monterat och klart på Passaten så är det nästan halva priset.
Kan tyvärr inte svara på frågorna i övrigt men i kan i vart fall bekräfta att Du borde kunna hålla din budget.
 
Köp ett begagnat!
Jag köpte ett avtagbart drag på skroten och monterade på min Mazda 6 nu i veckan. Totalt ca 2800:- inkl. ny kontaktplåt, nya bultar, ny täckkåpa och besiktning.
Bilskrotarnas sortiment är ju numera exemplariskt sökbara på nätet. Monteringsanvisningar finns också på nätet.
 
Köpa beggat är ingen bra affär. Det är nämligen inte speciellt mycket dyrare att köpa ett nytt på nätet.....gäller kanske inte alltid dock...

Jag har handlat här:
http://www.towequipe.co.uk/Homepage.html

Den bästa kroken jag använt är nog den som satt på en Audi S4 jag hade tidigare. Jag är rätt säker på att det var en Monoflex Automatic Vertical III. Klockren funktion.
 
Hottentott skrev:
Bilskrotarnas sortiment är ju numera exemplariskt sökbara på nätet. Monteringsanvisningar finns också på nätet.
En sak ska man dock se upp med. Råkade ut för följande:

Hittade en fin krok till en Skoda Fabia. En sk originalkrok. Köpte kroken och började leta installationsanvisning (inte för att kunna montera utan för att kunna besiktiga. Det visade sig att Skodas (och det gäller sannolikt hela VW) originalkrokar kan man inte få tag i anvisningar till i efterhand, eftersom kroken monteras på fabrik och då behövs ingen anvisning. Många biltillverkare eftermonterar krokar och då har man inte detta problem. Till slut fick jag i detta fall dock tag på en anvisning via den tjeckiska fabriken men milt sagt var det inte helt lätt VW södertälje var inte ett skit intresserade av att hjälpa till. Se alltid till att får tag i en anvisning innan du köper kroken.

Jag lämnade tillbaka kroken och köpte en ny på nätet istället. Det blev dessutom billigare.
 
T
MathiasS skrev:
Köpa beggat är ingen bra affär. Det är nämligen inte speciellt mycket dyrare att köpa ett nytt på nätet.....gäller kanske inte alltid dock...

Jag har handlat här:
[länk]

Den bästa kroken jag använt är nog den som satt på en Audi S4 jag hade tidigare. Jag är rätt säker på att det var en Monoflex Automatic Vertical III. Klockren funktion.
Den kroken ser bra ut. Så jävla fult när det får göras ingrepp i bakspoilern eller att man ser en stor plastkåpa när inte kroken sitter fast.

Tycker hela iden med en avtagbar krok är att man inte kan ana att det finns en sådan på bilen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.