Hej!

Lagom till att jag gått genom alla mer eller mindre avancerade moment i projektet underlimmad diskbänk, så lyckas jag alltså dra upp en skruv, så den sticker fram på ovansidan.. Hur jag lyckades?
1. Köpte gipsskruv från biltema
2. Skallen går av när jag skruvar fast byggbeslagen (som håller diskbänken under) i ekskivan.
3. Drar i en ny skruv av misstag i samma hål och skjuter den traskiga framför...

1an och 2an är väl bekant men att inte känna när man drar en skruv mot en annan är för mig en gåta..

Ok. Vad tycker ni jag ska göra?
1. Bara slipa ned skruven, olja och vara helnöjd med övrigt resultat? Det blev f.ö mycket bra :) och skruven sticker upp ca 2 mm.
2. Ta bort beslaget, borra ur från undersidan och skruva bort skruven? I och med att limmet härdat, borde inte diskbänken lossa från fogen.
3. ??

Spontant känns det som 1an gäller. Men på det här forumet huserar antagligen proffs, så vad skulle ni gjort (bortsett från att aldrig dragit genom i första hand)?

Mvh
Mats
 
Är det billig gipsskruv finns väl risken att den börjar rosta vackert om den sitter kvar... Jag hade tagit bort skruven.
 
Jag med. Kan du inte skruva ut den hela skruven och sedan karva ur lite på undersidan så du kommer åt att skruva ner den trasiga med en tång?
 
Ahh.. jag visste att jag skulle få såna svar. Ok, jag kommer nog åt skruven om jag hålborrar lite runt den.
Återkommer.

Tack!!
//Mats
 
Hemmakatten
Jag skulle också tagit bort den. Tror aldrig att man kan slipa ner skruven så att det blir helt slätt utan att man kommer att känna den med handen. Kan man inte kratsa ut lite från ekskivan från undersidan och blanda det med nåt slags ofärgat lim och pressa ned i hålet efter skruven?
 
Kul!
Jag har suttit och funderat lite grand på jobbet och skulle just posta den fråga som du (Hemmakatt) beskriver.

Alltså - om jag får bort skruv-f-n och försiktigt trycker tillbaks flisorna där skruven sticker upp. Sen vänder jag på skivan och häller i vanligt trälim i hålet. Det har transparant fog, har jag för mig.

Jag tror jag kör en fin notfräs runt skruven. Det är lite tight där och hål-borrar brukar inte vara så precisa.

//Mats
 
Har du tur räcker det kanske med att trycka ut skruven uppifrån? Så slipper du fräsa och greja.
 
>Har du tur räcker det kanske med att trycka ut skruven uppifrån? Så slipper du fräsa och greja

Tror eken är för hård för det. Sticker hem och provar nu.

//M
 
Jag tyckte verkligen att det var konstigt om man kunde dra en skruv vidare med en annan. Och så var ju inte heller fallet.. Det hade smugit sig in en spånskiveskruv (4.2 mm) bland gipsskruvarna!

Bara att skruva ur den och hälla lim i hålet. Nu ligger en liten ekbit i press ovanpå bänkskivan. Jag tror det blir bra.

Tack alla för era bidrag!!

//Mats
 
Totte_S
Hoppas du får ordning på grejerna, men ska jag vara riktigt ärlig (ta inte illa upp bara) så förstår jag inte hur du kunde komma på idén att skruva i ek med gipsskruv. Just gipsskruv är väl inte precis tänkt för byggbeslag i ek? Att det sedan var en spånskiveskruv inblandad gör inte precis saken bättre. Var det en klassisk " jag tar vad jag har hemma"?
 
Hallå Totte!

Jodå, visst var det delvis "jag tar vad jag har" men Gör det själv's guide till underlimmat spelade också in.. Men å andra sidan, spelar det någon roll vad man skruvar med, förutsatt att den inte sticker upp?

Jo - en sak är ju klar. Gipsskruven är definitivt för klen för att skruva ek. Hade jag haft rostfritt hemma, hade jag tagit den.

Mvh
Mats
 
Kul att du gav på dig projektet med GDS guide till underlimmat! Kan du lägga upp en bild på det färdiga resultatet? Stämde beskrivningen i GDS?
 
Rostfri hade jag inte tagit...den e ju ännu mjukare...Spax skruv i lämplig längd skall det va.

S.
 
>Kul att du gav på dig projektet med GDS guide till underlimmat! Kan du lägga upp en bild på det färdiga resultatet? Stämde >beskrivningen i GDS?
Martin, Jag tänkte lägg in bilder och lite mer info på en passande tråd när tid finnes. Återkommer

>Rostfri hade jag inte tagit...den e ju ännu mjukare...Spax skruv i lämplig längd skall det va
Det visste jag inte. Formum är verkligen världens bästa!!

Tack.

//Mats
 
Spax är väl ett fabrikat, inte en legering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.