sladd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en sänglampa som sitter i ett barnrum. Dottern är sex år, så hon förstår att man inte ska dra i sladdar, men hennes småsyskon förstår det inte. Idag fick jag se att sladden hade glidit ut en bit, så att de isolerade ledarna syntes. Jag drog ur kontakten och ryckte ett par gånger i sladden. Då lossnade den helt ur brytaren. Livsfarligt.

Är det acceptabelt att en barnlampa har så svag dragavlastning? Ska jag reklamera den? Om jag vill byta brytaren, hur ska jag i så fall göra för att den ska bli säker? Klamra kabeln?
 
D
Reklamera absolut. Inte för att det kostar så mycket att fixa, utan för att tillverkaren måste få veta om problemet. Se till att de verkligen tar problemet på allvar och inte bara kundtjänst ger dig en ny lampa och glömmer problemet typ...
 
Usch, sånt där är inte kul att se. Brukar påminna mig om vikten av att det jordfelsbrytare.
 
JFB är en bra säkerhetshöjning, men elen blir inte på något vis ofarlig bara för att det finns en jordfelsbrytare installerad.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Absolut inte men skaderisken minskar avsevärt. Som i TS fall om ledarna kommit lösa utan upptäckt.
 
Tack för tipset om att anmäla. Jag kan förstås reklamera lampan och få pengarna tillbaka. Fast vi gillar den, så helst vill vi ha den kvar, men göra den säker.

Om jag sätter dit en ny brytare, skulle jag kunna sätta kabeln med någon list eller klammer som hindrar ett barn från att rycka loss den?
 
Sätt en kabelkanal som du klipper av precis under brytaren och sen en kort stump precis ovanför. Men det finns kanske någon som kan föreslå en snyggare lösning.
 
Kan du se om något gick sönder i strömbrytaren? Det syns ju en kraftig indentering i kabelmanteln där dragavlastningen har nypit åt, men uppenbarligen räckte det inte.
 
mexitegel skrev:
Absolut inte men skaderisken minskar avsevärt. Som i TS fall om ledarna kommit lösa utan upptäckt.
Nej!
I TS fall så är det större chans att säkringen löser ut än att JFBn löser, anledningen är att det inte finns någon jordtråd i sladden.
Det fanns stor risk att något av barnen hade tagit tex en tråd i vardera handen än att någon av trådarna hade kommit mot jordat föremål.
 
D
Demmpa skrev:
Nej!
I TS fall så är det större chans att säkringen löser ut än att JFBn löser, anledningen är att det inte finns någon jordtråd i sladden.
Det fanns stor risk att något av barnen hade tagit tex en tråd i vardera handen än att någon av trådarna hade kommit mot jordat föremål.
Nu tänker du nog fel. Det stämmer att det finns en viss (ganska liten) risk att någon tar i båda trådarna tämligen exakt samtidigt och då löser inte jordfelsbrytaren ut.

Men tar man bara i nollan så händer ju ingenting och tar man bara i fasen så avleds ström från fasen till jord (naturlig "jord"), dvs det går ström genom kroppen, och det är då som jordfelsbrytaren gör nytta. Detta har inget att göra med om själva sladden är jordad. Tar man samtidigt i fas och jorden i en sladd, så är ju risken mycket större än om man inte tagit i jordsladden.
 
DIY_freak skrev:
Nu tänker du nog fel. Det stämmer att det finns en viss (ganska liten) risk att någon tar i båda trådarna tämligen exakt samtidigt och då löser inte jordfelsbrytaren ut.

Men tar man bara i nollan så händer ju ingenting och tar man bara i fasen så avleds ström från fasen till jord (naturlig "jord"), dvs det går ström genom kroppen, och det är då som jordfelsbrytaren gör nytta. Detta har inget att göra med om själva sladden är jordad. Tar man samtidigt i fas och jorden i en sladd, så är ju risken mycket större än om man inte tagit i jordsladden.

Ja det är väldigt liten risk att någon tar tag i fastråden och nolltråden i var sin hand, det är större risk att någon tar tag i både fas- och nolltråden samtidigt med hand/fot/etc.
Men eftersom TS har lampan i ett barnrum så finns det antagligen minimalt med saker som är kopplade till jord, mer eller mindre det ända är om det finns väggradiatorer. Med anledning av det så är det större risk att någon tar tag i både fasen och nollan än fasen och jordat objekt. Om TS har golvvärme och trägolv så är det ännu mindre chans att personen kommer åt "jord".
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Huset saknar jordfelsbrytare. Det finns vattenradiatorer i rummet, men långt från denna lampa. Jag kan inte se att något har gått sönder i brytaren (provade att såga upp den och titta). Kabeln gör två 90-graders svängar inne i brytaren, och där ska det nypas åt och låsa sig om man drar. Uppenbarligen är konstruktionen otillräcklig, om till och med en ettåring (eller två i och för sig) kan dra loss den.

Om jag inte hade ingripit hade någon av mina ettåriga tvillingpojkar förmodligen fått loss sladden och stoppat den i munnen, som de gör med allt annat de hittar. Jag har anmält detta till elsäkerhetsverket samt skickat ett mejl till tillverkaren (Belid, ett svenskt företag)

Jag råkar ha en bit kabelkanal för lampsladd, så jag provar nog att sätta dit en ny strömbrytare och fästa kabeln ordentligt längs väggen.
 
Precis som Demmpa skriver så hade ingen jordfelsbrytare i världen hjälp om någon hade stoppat sladden i munnen tyvärr. Fy, jag ryser i hela kroppen vid tanken...
 
Fixa en jordfelsbrytare till huset. Det är den absolut bästa säkerhetsåtgärden du kan göra. Det är (oftast) inget problem att sätta in jordfelsbrytare även om du har en äldre central.

Vad gäller "nästan olyckan" så kan det kanske vara en tröst att OM barnet hade lyckats dra ur kabeln helt, så hade med stor sannolikhet de nakna trådarna gått ihop, på vägen ut. Och då blir det kortslutning, säkringen hade löst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.