Hej,

Har nyligen flyttat in i hus med torpargrund från 1950-talet (tillbyggnader är gjorda flera gånger under åren). I kök + matsal är golvet kallt under vintern och jag känner tydligt hur det blåser in kall luft i de minimala (någon halv millimeter) springorna mellan golv och golvlist på en del ställen. Golvet är relativt nylagt och ska enligt besiktningsman vara väl utfört med korrekt isolering under. Det drar inget från "mitten" av golvet utan det är enbart på vissa ställen precis under golvlisten. Det är självdragsventilation i huset.

Kan man täta det här med någon form av golvfog relativt enkelt på de ställen där det drar eller bör man göra någon större åtgärd?
 
  • Närbild av spricka mellan golv och golvlist i ett kök med synliga tecken på drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla under golvet om det går att komma åt att isolera där först.
 
Du kan täta, men hur har du det med tilluftsventiler? Om det finns "riktiga" tilluftsventiler i yttervägg, spaltventil fönster, etc, så kan du minska tjuvdrag.
Tätar du vid golvet kommer tilluften bara att leta andra vägar in i huset.
 
A AndersS skrev:
Du kan täta, men hur har du det med tilluftsventiler? Om det finns "riktiga" tilluftsventiler i yttervägg, spaltventil fönster, etc, så kan du minska tjuvdrag.
Tätar du vid golvet kommer tilluften bara att leta andra vägar in i huset.
Hej,

Har två tilluftsventiler i ytterväggen på nedervåningen, inga spaltventiler i fönster eller liknande. Om jag skulle täta, kan jag göra det direkt mellan list och golv eller bör jag först ta av listen och täta bakom?
 
Jag skulle ta bort listerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.