I vårt hus som är byggt 1998 har vi ett kallt drag från eluttagen som sitter mot ytterväggarna. Det är ytterst otrevligt eftersom vi har s.k. "städuttag" som sitter bredvid fönstren, dvs en bit upp på väggen. Inte så skönt för den som har platsen närmast fönstret vid köksbordet, eller att sitta och läsa i vår fina läsfåtölj vid fönstret :|

Jag förstår att det måste vara ett drag för att ventilation och värme ska funka som sig bör, men vi har även små ventiler högst upp på våra fönster som vi har fått instruktion att aldrig stänga, pga ventilationen, så då borde väl draget från eluttagen vara helt överflödigt...?

HUR ska jag lättast täta dessa uttag själv? Jag har aldrig gjort något sådant så jag behöver utförlig beskrivning.

Tack på förhand!
 
Eh..ja, du ska absolut inte ha ventilering via eluttagen...det är ett direkt fel.. antagligen har elektrikern perforerat ångspärren(Plastfolien) när de satte dit uttagen. Lösningen/åtgärden är lite beroende på huruvida plasten sitter en bit in i väggen eller direkt bakom gipset... tror säkert någon här på forumet har någon bra patentlösning på detta.
 
Mikael_L
Det låter som att de som byggde slarvade med tätningen av diffusionsspärren runt apparatdosorna. Typiskt fusk och slarvfel, när det ska gå fort och får bli fel.

Det rätta i så fall är att riva ner innerväggens skivor (troligen gips) täta ordentligt som det ska vara och bygga upp väggen igen.

Är du förresten säker på att det är drag, dvs luft som strömmar, och inte kallras?
 
Hrm. Nej, jag är inte säker, eftersom jag inte vet vad ett kallras är.....sorry. Låter säkert puckad som få, men jag vet inte vad vi ska göra. I vintras tejpade vi över eluttagen för att slippa lite av kylan....
 
Kallras är kall luft som flyter neråt och upplevs som drag...bildas vid fönster som är kallare än väggarna. Speciellt om man har spaltventiler på fönsterna. Detta motverkas normalt sett av att ha värme-elementen under fönsterna.

Ni behöver nog knappast vara så drastiska som att riva ner väggarna..montera ner urtagen och se om det går att täta plasten bakom med åldersbeständig tejp, byggsilikon eller fogskum.

Eftersom ni har drag genom uttagen innebär det att ni har ett undertryck i huset pga ventilationen, vilket gör att eventuell fukt i inomhusluften inte kan komma ut i konstruktionen. Däremot minskar isoleringsvärdet eftersom kall luft dras igenom isoleringen..plus att ni upplever det besvärande kalldraget.
 
Okej. Fogskum eller byggsilikon känns som mina kompisar i det här läget.... Men steg ett blir alltså att montera ner uttagen och kolla var plasten är och om det funkar att täta....
 
Tillägg: Gör bara detta själv om du vet vad du håller på med..och gör basala saker som att bryta strömmen...annars ring en elektriker, det är inte många minuter han behöver vara på plats för sånt här, så det lär inte kosta många kronor.
 
Bryta strömmen har jag koll på :) Det har jag gjort förut:) Men det blir nog så att vi pratar med en i vårt område som är lite "fixig" av sig. TUSEN TACK för alla tips!
 
Mikael_L
Ja det går ju också att prova först med lite enklare metoder. Och jag får väl skämmas lite då, för jag skulle också börja med att se var jag kom med lite enklare metoder.

Men så vill jag säga att fogskum är ju svårt att hantera för en nybörjare. Det är lurigt, sväller för mycket osv osv.
Sen kan det vara svårt att få dit där det behövs, iaf med de vanliga rörmunstyckena som är på burkarna.

Själv skulle jag provat med akrylfog. Bryta strömmen, skruva bort strömbrytaren eller vägguttaget och sen försöka täta runt apparatdosan, i springan mellan dosa och vägg.

Och silikon skulle jag hoppa för silikon är världens fanskap om man kladdat med det ifall man senare vill måla eller tapetsera, inget fäster längre.
 
Slänger upp ett annat alternativ också...MS Polymer-fog..kallas ofta för bygg-fog. Fråga på byggvaruhuset.
Fördelen med det är att det är fuktbeständigt och elastiskt som silikon, fäster på nästan allt, och är övermålningsbart.

Angående fogskum...ja, det är ett kladd utan dess like...MEN, Biltema har hörsammat hemmafixares böner och säljer fogskumspistol för 99kr, plus fogskum för pistol. Hur enkelt som helst att applicera rätt mängd med den..och det slutar rinna när man släpper avtryckaren osv. Rekommenderas varmt.
 
Alltså, ni är ju helt fantastiska! Vad glad jag blir! Jag ska börja med att lossa uttagen och kolla hur det ser ut innanför, sen tar vi det därifrån. I will keep you posted.
 
Mikael_L
Forbo skrev:
Slänger upp ett annat alternativ också...MS Polymer-fog..kallas ofta för bygg-fog. Fråga på byggvaruhuset.
Fördelen med det är att det är fuktbeständigt och elastiskt som silikon, fäster på nästan allt, och är övermålningsbart.
Ja det låter spännande och bra.
En produkt jag ska lägga på minnet och prova någon gång. :)

För en nackdel akryl/latexfogen har jämfört med silikonen är ju elasticiteten, och ibland behövs ju all rörelsemån man kan få.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.