Hej.

Har en dränkbar pump i en brunn för dränering av huset.
Nu när det har regnat så mycket så startar pumpen inte. Jag får "vicka/lyfta" på pumpen så den startar.
Senast jag kollade pumpen så var vattennivån 1,5 m över pumpen.

Det är trångt i brunnen så jag kan inte ha så stor pump måste vara en pump med inbyggd nivårör.
Pumpen är bara 3 år gammal. Har inte haft det

Märke på pumpen: DP3GT med inbyggd nivårör. Artnr 5890099.

Vad kan det vara för fel. Kan som sagt inte ha vilken pump som helst då det är trångt i brunnen.

Tacksam för hjälp.
 
Redigerat:
Hej nu har jag tagit upp pumpen den ser ut så. Har spolar rent den. Finns inte något som är skadat.
 
  • Industriell pumpmotor, närbild, etikett, tekniska specifikationer, rost, betonggrund, gräs, installation utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en luftkonditioneringskompressor utomhus med synliga kablar och kondensavloppsrör. Grönt gräs och staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet måste ju ligga i flottören så jag skulle tagit isär den, gjort rent och set till att den löper fritt, kanske lite teflonspray på den.
 
Det brukar gå att ta bort den svarta delen, kan vara av klotyp, vrides och sen rengöra invärtes. Det blir lite som gegga i mekanismen och flottören kärvar. Dom skruvarna som flottörhuset sitter fast på pumpen med, ska du inte röra, kan bli läck då in till lindningen.
 
J jonaserik skrev:
Det brukar gå att ta bort den svarta delen, kan vara av klotyp, vrides och sen rengöra invärtes. Det blir lite som gegga i mekanismen och flottören kärvar. Dom skruvarna som flottörhuset sitter fast på pumpen med, ska du inte röra, kan bli läck då in till lindningen.
Jag rengjorde och spolade pumpen rent med vatten utan att öppna flottören nu fungerar den som den ska. :)
Ifall det strular igen.
Hur öppnar jag så jag kommer åt flottören? Är det den svarta delen som ska vridas där uppe eller är det något där nere på den svarta delen som ska vridas? Vad är "klotyp" Risken är att man kanske tar i för mycket så den går sönder.

Kommer att smörja in den med teflonspray om jag behöver öppna den nästa gång.
 
Vet inte hur den är fast, den svarta delen hos dig brukar vara gängad. Dom är det på andra fabrikat Känn på den lite, det kan vara lite trögt. Ta kontakt med Grundfoss och fråga hur man gör rent flottörhuset, dom har en pump med exakt lika flottörhus och det den här. Säg att du har sådan enligt nedan och den bråkar i start/stopp

Varunummer: 2898899

Grundfos unilift kp150-av-1 1x220-230v 50hz 10m sch​

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.