För några år sedan dränerade vi om huset och satte platon matta på grunden!
En dräneringsbrunn sattes med en pump som pumpar över dräneringsvattnet till den närliggande gamla dagvatten brunnen! Pumpen går ca 10sek 2ggr/minut! Låter mycket men allt har fungerat bra hitintills, men när jag skulle rensa dräneringsbrunnen upptäckte jag att efter varje gång pumpen går så kommer det en hel del vatten tillbaka via det ena dränerings röret!
Kan där vara någon typ av anslutning från den gamla dagvatten brunnen till dränerings röret som de missat när de dränerade om huset?

Vad kan man göra?
Mvh
Lars
 
L larsakeni skrev:
Fick för ca 10 år sedan dränerat om huset och satte platon matta på källarväggarna! En dräneringsbrunn med pump som pumpar dräneringsvattnet till närliggande gamla dagvatten brunn sattes!
Efter det myckna regnandet i sommar har pumpen stannat ett flertal gånger och brunnen blivit full!
Har nu upptäckt att efter varje gång pumpen går så kommer en hel del tillbaka från det ena dräneringsröret i dräneringsbrunnen!

Kan det vara så att det finns någon sorts förbindelse från dagvatten brunnen ner till dränerings röret som firman som utförde jobbet inte har täppt till?
Det måste ju i så fall också innebära att när det regnar mycket så rinner det en del från dagvattenbrunnen ner i dräneringen? Och det är därför pumpen inte orkar med o stannar?
Vad kan man göra åt det?

Alla tips emottages!

Mvh
Lars
När du skriver dräneringspump menar du pumpbrunn?Vet inte om den du har har backventil annars om det finns frysrisk brukar man beställa en pump utan backventil.Annars verkar det konstigt att den stannar pga för mycket vatten för det borde den klara av.Vet du om du kan ta upp pumpen från brunnen?
 
V växelventil skrev:
När du skriver dräneringspump menar du pumpbrunn?Vet inte om den du har har backventil annars om det finns frysrisk brukar man beställa en pump utan backventil.Annars verkar det konstigt att den stannar pga för mycket vatten för det borde den klara av.Vet du om du kan ta upp pumpen från brunnen?
Har haft uppe pumpen några ggr under årens lopp och rensat brunnen som de sa man skulle göra! Jag menar pumbrunn som dräneringsrören är anslutna till! Kommer ett från varje håll! I pumpbrunnen sitter pumpen som pumpar över vattnet till närliggande dagvatten brunn och varje gång det pumpat kommer det mer vatten från det ena dräneringsröret nere i pumpbrunnen!
 
L larsakeni skrev:
Har haft uppe pumpen några ggr under årens lopp och rensat brunnen som de sa man skulle göra! Jag menar pumbrunn som dräneringsrören är anslutna till! Kommer ett från varje håll! I pumpbrunnen sitter pumpen som pumpar över vattnet till närliggande dagvatten brunn och varje gång det pumpat kommer det mer vatten från det ena dräneringsröret nere i pumpbrunnen!
Det låter knepigt.Frågan är om problemet ligger i själva pumpen och att den inte orkar pumpa längre pga att den börjar bli sliten och att problemet uppkommit nu men tidigare har den fungerat bra och att du inte märkt något tidigare.
 
V växelventil skrev:
Det låter knepigt.Frågan är om problemet ligger i själva pumpen och att den inte orkar pumpa längre pga att den börjar bli sliten och att problemet uppkommit nu men tidigare har den fungerat bra och att du inte märkt något tidigare.
Får väl erkänna att jag tyckt att pumpen gått väldigt ofta till skillnad från grannarnas som har liknande system! Har bytt pump som la av en gång men den gamla gick lika ofta som denna! Eftersom vattnet som jag syftar på kommer från dräneringsröret nere i brunnen så kan det väl inte bero på pumpen?
 
L larsakeni skrev:
Får väl erkänna att jag tyckt att pumpen gått väldigt ofta till skillnad från grannarnas som har liknande system! Har bytt pump som la av en gång men den gamla gick lika ofta som denna! Eftersom vattnet som jag syftar på kommer från dräneringsröret nere i brunnen så kan det väl inte bero på pumpen?
ja många start och stopp sliter på pumpen.Har det regnat mer än normalt nere hos er?Kan ju vara det som det beror på med att systemet inte hänger med riktigt annars vet jag inte vad det annars beror på.
 
Claes Sörmland
L larsakeni skrev:
I pumpbrunnen sitter pumpen som pumpar över vattnet till närliggande dagvatten brunn och varje gång det pumpat kommer det mer vatten från det ena dräneringsröret nere i pumpbrunnen!
Det kan betyda att det ena dräneringsröret är anslutet till en störra underjordisk vattenreservoar än det andra, alltså ett mer vattenfyllt grusdike som dräneringsledningen ligger i.

Men det kan också betyda att dagvattenbrunnen som ni pumpar till har en utgående ledning som läcker vatten tillbaka till dräneringsledningens grusdike. Kanske är utgående ledning en gammal sprucken betongrörssak?
 
Det ser ut som kröken till utloppet är högre än diskmaskinen slang.
Äntra så att dismakinsslangen blir högre och utloppet blir lägre (den andra kröken tas bort och endast 90° in i väggen används)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.