Hej!

Har flyttat in i ett hus från 1909 med torpargrund och trossbotten, mindre källare under farstun och matkällare under köket. Kolla bilden nedan för hur det ser ut. Finns i norrbotten.

Grundproblemet:
- Grunden är eller har varit lite fuktig, lite påväxt finns, bara vitt. Det är detta jag vill förebygga.

Ytterligare information:
- Jordkällarens golv är blött. Inte så det klafsar men fuktigt. Åtminstone nu när det töar rejält. Hade snörekord i vintras..
- Pölen till vänster om huset har bildats nu när det töar mycket. Om den växer går den in under altanen.
- Källaren under farstun tar in vatten när det är riktigt blött ute. Är dock inte inredd och det rinner ned i golvbrunn. Har en avfuktare där. Har ingen avsikt att inreda så planen är inte att dränera här i första taget. Den här lilla källaren ligger inte under trossbotten utan har betongtak.

Tänkte göra några små åtgärder
- Gräva ur diket ovanför huset lite djupare så att det leder bort ytvatten till delen som blir djupare till vänster.
- Lägga ned ett drängeringsrör under pölen som bildas till vänster om huset och leda detta till diket ovanför.
- Lägga ned ett dräneringsrör på höger kortsida. Det är ju väldigt tight mellan grusvägen och huset men eftersom det är en torpargrund så behöver jag ju inte gräva djupt alls. Grunden går ned kanske 1 dm i marken. Så det borde väl inte skada att lägga ned ett rör däremellan och täcka med jord igen?


Förr i tiden fanns kakelugn men den är utriven. Så jag antar att det är sådana förändringar som skapat andra förutsättningar och då tänker jag att dessa små åtgärder knappast kan skada. Vad tros om detta? Det jag vill uppnå är ju såklart mindre fukt i trossbotten. Ska köpa fuktmätare och undersöka närmare. Ska också testa ha öppna/stängda ventiler till torpargrunden för att se vad som händer med luftfuktigheten.

ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.