Hejsan.

Vi står inför en dränering av vår 70-talskåk med alla olika typer av huvudbry som det innebär.
Fick syn på en sorts cellplastskivor som beskrivs som isolerande och dränerande, säljs bla på byggmax:
https://www.byggmax.se/dränskiva-s80-eps-p61017001

Jag hittar inte mycket till info om någon som använt den, men för en amatör som mig framstår det åtminstone som ett smart koncept med den förmonterade duken och så..
Någon som använt den eller bara ändå råkar ha en åsikt om den jämfört med de mer "vanliga" skivorna typ Isodrän.

Mvh Jonas
 
EPS är ångtät och kräver dränerade stenlager för att fungera. Isodrän är självdränerande och är diffusionsöppen vilket gör att dina väggar kan andas genom den. Bägge metoderna har sina fördelar. Isodrän är betydligt lättare att implementera på en befintlig byggnad.
Denna EPS verkar ha något av kanaler genom plasten. Hur denna konstruktion fungerar rent praktiskt har jag ingen aning om. Men rent generellt så kan det inte vara en bra lösning med kanaler om man har problem med blöt grund. Men det är vad jag tror. Skulle vara intressant om någon kört med denna och har erfarenhet om det är bra eller dåligt.
 
Redigerat:
EPS är inte alls ångtät. Det går bra att lägga EPS + 100 makadam + geotextil.

Man kanske kan skippa makadam med den du länkade, det har jag inte erfarenhet av.
 
Antar att det kanske trots allt är dumt att "chansa" och använda en som det verkar ganska oprövad produkt när man bemödat sig med att gräva sönder halva tomten..
 
Om vi fortsätter använda tråden när den ändå startats då:
Fuktspärrteknik använder en annan duk (optiweb) till sina skivor, själva skivorna tolkar jag som likadana som övriga isodrän-varianter. Duken är vattentät från utsidan och diffussionsöppen från insidan. Är detta något att satsa på istället för vanlig markduk eller bara en onödig kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.