Hej.

Just gjutit en 33m lång mur mot gatan, inte speciellt hög dock (ca 30-70cm fot till topp) och ska nu lägga dit dränering och fylla bakom muren.

Min fundering nu är om man kan anv dräneringsskivor bakom muren ist för makadam e.dyl som dräneringsskikt?
Tänker mig att jag det blir enklare att sätta växter nära muren om det är jord där och inte makadam flera dm ut.

Med vänlig hälsning, Love
 
Det går bra, men du vill nog ha lite markduk mellan jorden och skivan så den inte sätter igen av matjorden när det regnar.
Du kan använda markduk och skilja makadamen/krossen från jorden också, du får bara fylla etappvis istället.
 
Nice, det låter ju bra! Och duken är på plats redan (y)
 
Nu står ju muren på dryga 10cm makadam, måste jag gräva mig ner till "fast mark" med dräneringsslangen? Gissar att den inte kan ligga i ett dränerande material, då rinner ju vattnet ner under slangen :/
"Diket" muren står i lutar fö så allt vatten lär vilja rinna under muren i makadammet och lägger jag inte slangen lägre än diket så lär den inte göra ngn nytta :/
Vad tror ni?

Med vänlig hälsning, Love
 
Varför vill du ha slang om det redan kan dräneras under muren?
Möjligen i lägsta punkterna, men du behöver ändå fall vidare sen.

Jag hade hoppat slangen om det är gott om mackadam i botten.
 
Mest för att "alla" säger man ska dränera :/ Iof har dessa vetare inte haft alla fakta så som att muren står på ett stadigt lager dränerande material, under det duk sen sandhaltig mark. Detta lutar sedan mot en "stenkista" på ca 90 kubik (hyttstenen under uppfarten). Hade gärna sluppit gräva för slang, speciellt nu när vår grävare tagit semester :/
 
Det låter ju som du ska klara dig ändå! Kör på!
 
Låter betryggande :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Lånar tråden lite :)

Håller på att gjuta/mura grundmur för vår tillbyggnad. Det blir dräneringsgrus på utsida, men byggaren tänkte återfylla med lerjord på insidan av muren. Är detta okej? Jag frågade om de inte kan lägga lite grus på insidan också? Men han svarade typ "det kommer alltid finnas vatten överallt i alla fall"? Lat eller? Vem har rätt?
 
Blir det någon sorts krypgrund?
 
Japp det stämmer!

Men känns onödigt att fuktbelasta muren mer än man måste... Det sugs väl upp ur leran och vandrar sedan genom lecan upp mot stommen? Byggaren säger att fukten rinner enklaste vägen ner till dräneringsgruset under muren"... Jag säger ge det tid så finns fukten i hela muren och det verkar onödigt...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.