Hej,

Har en fundering inför stundande murbygge. Jag ska bygga med Megastone 150 och jag funderar på behovet av att använda dräneringsrör bakom muren. Markförhållandena består av sand huvudsak och därför känns det tveksamt med behov av rör. Jag kommer lägga ca 30 cm med dräneringsgrus bakom muren från bärlager och upp till krönet. Muren kommer att falla från drygt metern ner till ca 20 cm. Vi har precis dränerat om och det är därför som jag känner att behovet av rör inte är så stort för den gamla dräneringen hade bakfall på 15 cm vid brunnen och vi har aldrig haft några problem med fukt underifrån i källaren (ett rum har fortfarande golvet uppgrävt på grund av pågående projekt med badrum).

Det som blir jobbigt med rör är att jag måste gräva upp uppfarten för att kunna komma till en lägre nivå i sådana fall och det känns sådär.

Ni som har erfarenhet av Megastone, eller andra stödmurar för den delen, hur har ni gjort? Är det bara dumt att inte göra i ordning allt när man ändå håller på? Kommer säkert att gräva ner den bara för att ha det gjort men jag ville kolla lite med er innan.

Tacksam för idéer, erfarenheter och tankar :)
 
Om du känner dig osäker i frågan, rör/inte rör, så lägg ditt röret när du bygger, men vänta med att koppla in det.
Får du sen problem kan du ta jobbet då med att koppla röret och leda bort vattnet.
Röret gör iaf ingen skada om det ligger där utan anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.