Martin_B
En vän till mig tittar just nu på ett hus som ser väldigt gediget ut. Stommen är 3" plank och fasaden är numera en skalmur. Huset är byggt 1922 och fasdaden var från början putsad alt. rappad.

Skalmuren murades alltså upp senare, troligtvis ca. 1970 och skall enligt uppgifter vara gjort av en murare, som dessutom sägs ha varit väldigt noga med luftspalter osv. Hur noga han var med luftspalterna just när han murade denna fasad är dock okänt.

Frågan är följande. Är det normalt att han inte lämnade var 3:e eller 4:e stötfog öppen i nedersta raden för dränering/ventilation? (Se bild nedan)
Och om det nu är "normalt", hur löste han dräneringen och ventilationen bakom skalmuren?
Eller bevarade han på något sätt den gamla luftspalten som satt bakom den gamla putsade väggen? (Om det nu fanns någon luftspalt bakom den gamla putsade/rappade fasaden det vill säga) ...och vart tar fukten/vattnet vägen i så fall?

Det märks att man hade använt armeringsstänger av icke-rostfria material ovanför fönster då det börjar skjuta ut fogar ovanför fönsteröppningar, men annars ser fasaden ut att vara mycket frisk och mycket rejäl.

Kan även tillägga att ingen besiktningsman har tittat på objektet så där har alltså inte varit mågon mögelhund heller för att nosa efter mikrobiell lukt. Vi har själva ej känt mögellukt inomhus, men så har vi heller inte luktsinnen som en mögelhund :).

Skall min vän oroa sig för fukt i ytterväggarna med tanke på avsaknad av dräneringshål/ventilationshål i nedersta tegelraden, eller skall han rent av hålla sig borta från objektet helt och hållet p.g.a detta? Eller är allt i sin ordning?
Jag vet inte vad jag skall råda honom till och hoppas här finns några kunniga personer som kan komma med råd och tips till min vän.

skalmur1.jpg

Mvh
Martin
 
Redigerat:
Martin_B
Oj, är murning av skalmurar verkligen en sån förlorad kunskap att ingen kan sådant längre? :)
Är smått shockad över att ingen känner till om hur detta ligger till?

Det muras visserligen inte så mycket längre, utan det är mest träpanel eller puts på cellplast o dylikt idag... men ändå? Känns som att någon enstaka stackars själ borde ha den kunskapen... :S
 
En del murare lämnar inte fogarna öppna förrän några rader upp, då de nedersta kan fyllas igen av bruk som trillar ned bakom då man murar, det är inte så på denna vägg?
 
Ser ju bra ut trots 40 år fel. Om där hade varit luftningar hade det då bara varit och köpa. Varför skall allting vara enkelt ?
 
Martin_B
pbengtsson skrev:
En del murare lämnar inte fogarna öppna förrän några rader upp, då de nedersta kan fyllas igen av bruk som trillar ned bakom då man murar, det är inte så på denna vägg?
Nope, inga hål längre upp heller. Jag har kollat så långt upp jag har kunnat se... men inga hål.
 
Martin_B
Fixar_Krille skrev:
Ser ju bra ut trots 40 år fel. Om där hade varit luftningar hade det då bara varit och köpa. Varför skall allting vara enkelt ?
Att det ser bra ut utifrån håller vi ju naturligtvis med om till 110%.

Frågan är ju hur det ser ut bakom muren, inne i väggarna, samt nere vid syllen och på bjälklaget närmast syllen. Vi kan ju gärna inte börja riva väggarna inne i huset :)

Därför vi ställer frågan om detta är en normal lösning, och i så fall hur det fungerar i praktiken med ventilation och dränering av eventuell fukt och vatten som tränger igenom skalmuren.
 
Martin_B
pbengtsson skrev:
En del murare lämnar inte fogarna öppna förrän några rader upp, då de nedersta kan fyllas igen av bruk som trillar ned bakom då man murar, det är inte så på denna vägg?
Följdfråga som jag glömde i tidigare svar: Nu är det ju inga hål längre upp heller i detta fall, men i skalmurar där det Är så, hur löser de då dräneringen? Fortsätter inte vattnet bara rätt ner till första raden för att sedan ligga där o gotta sig och skada syll o bjälklag osv?
 
Jag vet faktiskt inte, och jag sov nog lite för mycket på tegellektionerna i skolan.
Hoppas någon med erfarenhet kan ge ett bättre svar.
 
Martin_B
Fortfarande inga murare eller så som har vägarna förbi forumet här? :)

Någon måste ju veta med säkerhet om detta är en normal lösning eller om det är helt och hållet felaktigt.

Eller? :D
 
Jag är ingen murare, men försöker komma med "visdomsord". Man borde ha en luftspalt bakom teglet. Regnar det väldigt mycket så suger stenarna upp vattnet och det rinner i så fall på baksidan och ut genom dräneringshål är tanken. Sen så är hålen bra för ventilation.

Våran södra tegelfasad, också skal mot gammal puts, var helt täppt med murbruk, ingen luftspalt, dock ventilationshål fast de är meningslösa om ingen luftspalt finns. December 2006 regnade det ofantligt mycket så att vatten togs upp av teglet och leddes in genom en spricka ovanför ett källarfönster. Sprickan uppstod troligen av rostigt armeringsjärn.

Vi gjorde så gott vi kunde, fogade om, lade in plåtar i fönsteröppningarna i samband med fönsterbyte så att det inte skulle kunna rinna in, öppnade upp lite mer i underkant av fasaden så att vatten skulle kunna rinna ut. Dessutom så impregnerade vi fasaden.

Kanske det går att se om det finns luftspalt längst upp i fasaden, möjligen släppa ner ett lod i eventuell springa där och se om det kan röra sig nedåt.
 
Mura utan ventilationhål det började man göra vid första energikrisen 1974 för då skulle allt vara så tätt som möjligt sedan fick man öppna upp ofta fogen i var tredje sten i den första raden eller i den 2:a raden, det går lätt att åtgära efteråt bara att borra med ett hårdmetallsborr för murbruket är ganska mjukt. Man satte ofta plast ca. 20-30 cm. upp på väggen som man vek ut över sockel så det första skiftet är murad på plast allt för att slippa att det skulle bli golvdrag, stenarna är aldrig murade dikt an mot en vägg utan det är alltid en luftspalt allt från 1 cm till 5 cm för väggen rör sej om det är trä innanför. Många skriver att armeringsjärn som andvändes för upppstagning över dörrar och fönster rostar av ofta beroende på att man andvänt hålsten i det första skiftet över dörrar och fönster då blir det ej lufttätt utan armeringsjärnet rostar man ska använda sten utan hål i första skiftet över dörrar och fönster för då kommer inte luften åt armeringsjärnet samma princip som du gjuter en platta som du armerar de rostar inte heller av
 
Vi har inte hålsten i vår fasad, men det hade ändå rostat. Mest på södergaveln, murbruket var rätt slitet. Det har även rostat något på östsidan. Jag satte in rostfritt stål ovanför fönstrena när jag fogade om sydfasaden.
 
Martin_B
mikaelbe skrev:
Vi har inte hålsten i vår fasad, men det hade ändå rostat. Mest på södergaveln, murbruket var rätt slitet. Det har även rostat något på östsidan. Jag satte in rostfritt stål ovanför fönstrena när jag fogade om sydfasaden.
Lite off topic, men tog du bort även det inre armeringsjärnet innan du satte dit rostfritt? För då får man ju gräva djupare o då lossnar väl hela den sista raden? Vilket ju naturligtvis är det bästa så allt blir nytt o fräscht. Ja allt förutom tegelstenarna då för det bör man väl behålla för att få samma nyans som övriga stenar runtomkring :)
 
Jovisst, hela sista raden togs ner och nya fräscha armeringsjärn i rostfritt. Lade även in balk under sista raden över fönstret, som skall tjäna till avvattning. Finns hos Murma. Det gällde alltså fönster på övervåningen.

Läckaget jag pratade om var i den inre fasaden i ett källarfönster. Där fick jag improvisera lite. :)
 
Martin_B
mikaelbe skrev:
Lade även in balk under sista raden över fönstret, som skall tjäna till avvattning.
Aha, du menar en sån här?
vaggbalksystem-index.jpg

Men då behöll du originaltegelstenarna antar jag?

Låter som en mycket vettig lösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.