Sommarens projekt kan bli att dränera våran källare och frågorna börjar hopas... Tanken är att källaren ska inredas till ungefär hälften med vanligs rum, tvättstuga och en toalett. Resten av källaren ska som nu vara pannrum och ett större "mekrum" eller vad man ska kalla det.
1: vilken variant är mest prisvärd, iso-dränvarianten, endast platonmatta eller en kombo med båda?
2: om man kör med iso-drän eller liknande, ska man även isolera insidan av väggen om den är murad med hålsten?
3: vart ska man göra av allt vatten, i en stenkista på den egna tomten eller ska man försöka pumpa vattnet till bäcken som ligger 50-60m bort? Om bäcken ska användas så måste man väl ha servitut från markägaren samt tillstånd från komunen?

Det lär ju bli fler frågor, men dom får jag väl ta då...

/adde

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
1. Du kombinerar inte isodränskivan med platonmatta för isodränskiva har samma funktion. Så om du vill ha isolerat så blir det ju smidigare att ta isodränskivan för då sparar du ett moment. Vilket som är billigast vet jag inte men jag började i måndags med att dränera vårt hus med isodränskivan.

2. Alltid bäst att isolera allt utifrån.

3. Stenkista är vanligt och billigare än att krabba med pump. Dock inte lika hållbart.

Hör av dig om du vill veta mer och om du vill veta mina priser.


Här finns bilder på den påbörjade dräneringen:
http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/188858-tillbyggnad-23m-i-tre-plan.html
 
Hur stor ska en stenkista vara då? I min värld lär den vara ordentligt stor och riktigt djup om man ska klara sig ifrån brunn och pump, eller?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Det kan inte jag svara på. har ingen koll på sånt. Min dränering rinner ut i ett vägdike.
 
Ett alternativ till stenkista är dagvattenkassetter.

Det finns en tråd http://www.byggahus.se/forum/vatten...heter-av-dagvattenkassett-eller-liknande.html

Den refererade leverantören av dagvattenkassetter har beräkningsprogram för kassetter. Annars bör alla leverantören av dagvattenkassetter kunna säga dig ungeför hur många liter du behöver.

Kassetter eller stenkistor skall vara billigare än att gräva 50m på frostfritt djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.