Okej Forumfolks!
Här kommer en kluring som jag önskar tips och råd kring, det gäller en pågående dränering av vår villa byggd -29 som delvis står på ett berg i dager.

Förra året gav vi oss på ett stort projekt med att sänka golvet i dåvarande tvättstuga för att även få in ett badrum. Berg stötte vi på,
väl medvetna om det, och spräckte med mycket möda och dyrt besvär bort delar av det.

Vatten kommer in som en följd av detta och "alla" försäkrade oss om att den förestående dräneringen på utsidan ska lösa inkommande oönskat vatten.

I väntan på bättre tider och energi gjöt vi igen golvet med EPS inför vintern. Nu är våren här och en kunnig dräneringsfirma är anlitad och igång!

Inför kommande vardag önskar jag dock kloka råd ifrån er för att kunna resonera med firman om nästa tänkbara steg.

Jag har fotat och även ritat de förhållanden som råder:
- berg är synligt genom grundmuren och där kommer vattnet in.
- firman har grävt ner till berget och fyllt håligheterna på utsidan med betong.
- betongytan hamnar i samma höjd som en befintlig klack på fasaden, ca 50 cm högre upp jämfört med golvytan på insidan.

Trots betong och asfalt i förra veckan fortsätter det att rinna in vatten utan någon märkbar minskning. Det har kommit en del nederbörd i veckan.

Ovan asfalten ska nu ett dräneringsrör läggas, ledas till brunn, pumpas vidare. Porddrän ska sättas på utsidan. Fyllas igen.

Men... i mina mardrömmar kommer det att fortsätta rinna in vatten trots röret, tror inte att det kommer att räcka. Hoppas såklart ha fel.

Så - innan vi gör något mer, hur hade ni gått tillväga i nästa vecka med ovan givna förutsättningar? Alla kloka råd mottages tacksamt!
 
  • Handritad skiss av husgrund vid berg med detaljer av dränering och vattenflöde in i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av dräneringsplan för en villa, inklusive bergets position, betongfyllning och vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av källargolv med synligt berg, täckt av betong, och en avloppsbrunn; tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskador och en vattenpöl på betonggolv i källare, synligt berg genom skadad mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd dräneringsyta vid husgrund med synligt berg, betongfyllning och vattensamling nära en källarfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning vid villa för dränering visar synligt berg genom grundmur och nygjuten betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning för dränering vid husgrund med berg, stenmur och betongfyllning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag är ingen expert i ämnet, men väl flitig forumläsare samt byggare av stödmurar i betong på berg.

Något kortfattat kan vatten rinna på berget men också i berget.

Dina hantverkare kanske har rätt och allt kommer lösa sig, men det kan vara precis så som du är rädd för att det kommer fortsätta rinna in vatten.

Det finns en bra tråd som jag inte hittar just nu som beskriver hur en annan medlem löste ett dylikt problem.
Jag vill minnas att han grävde och spräckte berget ett par meter från huset och ett par meter djupt. Sen la han ner dränering här för att under kontrollerade former få bort vattnet från huset.

Det var nog på temat "ett jävla slitgöra" men blev bra.

Hade det varit mitt hus hade jag antagligen försökt göra en liknande lösning på en gång medan gropen är öppen osv.

Lycka till!
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.