Hej,

jag är just i färd med att förbereda för dränering av huset.

Kort bakgrund: Vi bor i en villa från -69 med källare (Myresjöhus har jag för mig). Vi fick problem med fukt i väggarna omgående efter att vi flyttade in för ca 3 år sedan och vi tog ut en expert på denna typ av problem och han konstaterade då att golvbrunnarna i källarplanet (bl.a i trappan upp till garaget) var ett bra täcken på att det var djupt grävt för avrinning eller något. :) (Jag är rookie på allt som har med hus att göra och har inga planer på att sadla om från mitt iv som kontorsråtta heller).

Så... nu har vi fixat ritningar på dräneringen och jag har tillrbingat dagen med att plocka bort marksten och började gräva efter dräneringsbrunnen där den var inritad på tomtkartan. Hittade dock inget där... Men jag ska gräva vidare. Men det skumma i hela detta är att dräneringsbrunnen ligger på ovansidan av huset. Iofs ligger huset ganska plant, men det är ändå ovansidan, men mot gatan. Nedanför huset sluttar terrängen efter tomtgräns brant ner mot en gammal omdirigerad bäck. Det logiska (tycker jag) vore att dra dräneringen mot denna sluttning och inte leda den upp mot gatan. På andra sidan ”bäcken” går en större gata/väg. Jag vet inte om detta är någon ledning för folk som kan detta.

Har jag någon fråga nu då? Mjo... Kan brunnen sitta någon annanstans än på kommunens ritning? Vad innebär det att det finns golvbrunn ca 240cm ner i garaget? Varför är det bra om det är bra? =) All vägledning välkomnas! Nu ska jag ut och flytta mer sten, men jag kollar in här under kvällen. :)
 
Verkar som Ni bor med kommunalt V/A så förmodligen har kommunen en dagvattenledning i gatan också dit vattnet från dräneringen leds, därför ligger brunnen på den sidan där gatan är. Ska Ni lägga ny dränering så är det dit Ni ska leda vattnet.
Fördelen med den djupa avloppsbrunnen vet jag inte riktigt men vårat avlopp och inkommande vatten låg också djupt men inte tyckte jag det var nån fördel just när jag bar lera upp på stege ur det grävda diket direkt :p

Brunnen borde ligga där den är inritad på ritningen, det är ju själva vitsen med en ritning :rolleyes: Du får vidga sökningen helt enkelt.
 
Kommunalt, ja. :)

Vad gäller jakten på den försvunna brunnen så får det bli en (eller ett par) uppföljare under veckan. Vad gäller ritningen så är väl den största lärdomen med det här huset att inget är vad man tror att det är. :)

Det där med djupa brunnar får förbli ett mysterium då. ;-) Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.