Vårt hus ligger på en gammal sjöbotten och när det byggdes ut sattes en dräneringsbrunn dit med en dränkbar pump.
Det står 40cm vatten i röret och jag gissar på att detta är grundvattennivån i området.

Kan jag använda detta vatten till bevattning och sätta dit en dränkbar pump till som jag kopplar direkt till en spridare?

Vad är den svarta pem slangen till? Avluftning?
 
  • Inuti en plaströr, elektriska kablar, vatten, delar av en pump eller maskineri, ser ut som en brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan använda brunnen som bevattningsbrunn beror på hur mycket tillrinning det är.

40 cm höjd, 60 cm i diameter, det ger 113 liter.
Om bevattningspumpen pumpar 10 l/min så är brunnen tom på tio minuter om det inte är någon tillrinning.


Svarta PEMslangen är utgående vatten från dränkpumpen.
 
Ok, men PEM-slangen är inte kopplad till något högst upp?
Får testa helt enkelt och se vad som händer, om jag kör tomt direkt eller
 
  • Plastdunk ligger i en brunn med vatten, kablar och skräp. Anslutningsdosa ovanpå. Utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser brunnslocket ut, finns det någon genomföring etc?

Du kan prova att lyfta på nivåvippan och se om det kommer vatten ur slangen.
 
S
Om du drar i pem-slangen rakt upp kommer du fått upp pumpen och se en anslutning . Översta delan av Pem-slangen är bara ett handtag.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Testade att lyfta på nivåvippan men inget händer. Går ej heller att lyfta i PEM-slangen och få upp pumpen.
Finns inget i locket på ovansidan. Skulle pumpen fungera och pumpa ur vatten via PEM-slangen så hamnar det ju ner i brunnen igen?

Finns det övergång att köpa från PEM 40 till 1/2" vattenslang?
 
  • Öppen plastbrunn, lock bredvid, stenar, sandaler, gräs, soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Sitter nog hårt fast i kopplingen. Du får dra hårt rakt upp.

Även om det ser ut så så pumpas det inget vatten i det övre hålet.
 
S
Inte så konstigt att pumpen inte startar. Kabeln är ju kapad bredvid det gula elröret.
 
S sinuslinus skrev:
Inte så konstigt att pumpen inte startar. Kabeln är ju kapad bredvid det gula elröret.
Nej, den går ut genom brunnen där, alltså inte kapad fast det ser ut så.

Märkte att det finns en botten i brunnen, så det lär ju inte vara grundvattnet då. Alltså väldigt liten volym vatten ;(
 
Om du lyckas få upp kabelringlan så bör det gå å se hur det ser ut nere vid pumpen, mellan slang och brunnsväggen.
 
Ny dag med nya funderingar :)
Jag har ett 87meter gammalt outnyttjat bergvärmepumpshål i mitt källargolv.
Det används ej pga byte till LVVP.

Det finns ju garanterat vatten där nere, men hur skall jag kunna få tag på det? Gissar att som det är kopplat nu så är det ett slutet system, alltså som ett U längst ner. Men om jag kan dra upp slangarna, kapa dom och stoppa tillbaka en av dom och ansluta till en pump, så....

Enligt SGUs karta över grundvattenkapacitet, lyser hela mitt område blått och det står: "Mycket stor grundvattentillgång, storleksordningen 25-125 l/s (ca 2 000-10 000 m3/d), med utmärkta eller ovanligt goda uttagsmöjligheter"

Kom men några smarta tips hur jag kan konvertera mitt bergvärmehål till en bevattningsbrunn (y)
Smutsig betongkanal med kablar och ackumulerat damm eller skräp. Nedsliten, försummad infrastruktur, behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har frilagt toppen på foderröret lite mera. Toppen är inte rund mera ellipsformad och känns som den är gjord av gjutjärn? Någon som känner igen denna topp, och hur sitter den fast?
På kopplingarna till PEM slangarna åt höger står det Wavisol 40. Går dessa att lossa?

Detta installerades runt 1999-2000
Vertikalt rör och kablar i en betongkonstruktion, möjligtvis en schakt eller installationsschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vertikalt rör och kablar i en betongkonstruktion, möjligtvis en schakt eller installationsschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.