Hej,

Finns det någon bra firma i Göteborgstrakten som utför dräneringsarbeten? Och som i så fall skulle kunna rekommenderas?

Vi har ett radhus på cirka 2x6 löpmeter med bristfällig källartrappa som skulle behöva åtgärdas.

Mvh
 
finns flera bra ,men vet inte om man får skriva deras namn här
 
Du får skriva om dem du själv har anlitat och har personlig erfarenhet av som privatperson.
 
Ingen som kan vara lite mer specifik eller ge nån ledtråd? Ska fråga grannen hur dom gjorde, men det skulle kännas tryggt med lite alternativ.
 
tack nu har jag lite att gå på.
 
D09
Finns flera, T ex NA Schakt
 
  • Gilla
Häcksax
  • Laddar…
Skriv en ordentlig kravspecifikation. www.isodran.se är en av flera tillverkare och har en mycket bra beskrivning av hur dränering och isolering av källargrund skall göras.

Tag referenser på det företag som du avser att anlita. Om det är ett litet företag så kan du gärna fråga skattemyndigheter om företaget betalar skatt och har ett äkta F-reg nr.

Kom överens med företaget om så kallade milstolpar dvs. tidpunkter då du och företaget skall besiktiga arbetet, t.ex:
- När företaget anser att de grävt färdigt och är klara för att börja lägga dränereringsrör. Här fuskar en del och gräver inte tillräckligt djupt därför att det tar tid och det kan bli trångt om utrymme. Kom överens redan i kontraktet om hur ni skall göra om det är berg som enligt företaget försvårar arbetet. Har du rätt att själv på egen bekostnad anlita annat företag för att spräcka/spränga bort det bergparti som försvårar arbetet med att dränera och isolera källaren?
- När företaget anser att de har lagt ut dräneringsrören och är redo att fortsätta med att ta bort asfalt från väggarna. Kolla tillsammans att dräneringsrören lutar åt den överenskomna lägsta punkten på dräneringsslingan.
- När företaget anser att de har tagit bort gammal asfalt från väggarna och anser att de kan börja att fästa dräneringsväven och isoleringskivorna.
- När företaget anser att de har monterat isoleringskivorna och dräneringsväven och är redo att lägga åter den uppgrävda massan.

Ja, det var bara exempel på kontrollpunkter som gör det lättare att undersöka om entreprenaden görs korrekt. Fotografera fortlöpande arbetet så kan du få lättare rätt i en ev. tvist senare.

Lycka till!
 
Vi använde oss av Kenny Eriksson till allt som hade med markarbete, dränering, grovplanering av tomt m.m. Kan verkligen rekommendera honom om det finns plats för en 8t maskin där det skall grävas.

Firman heter Miljöschakt K. Eriksson, AB
 
försök att få kenny att arbeta med pordrän och utan att lägga ett stort makadamm dike upp med husväggen så blir det nog bra.han e otroligt duktig maskinist men jobbar gammaldags
renoverarn
 
Intressant tråd. Är på gång att gräva upp och dränera om kåken nu i sensommar, så att man inte sabbar semestern alltförmycket.
Tänkte jag skulle få fatt i lite hemsidor och e-mailadresser till seriösa firmor i Gbg området. Har samlat en del info men det är mest mobilnummer man får tag i. Vill ha en firma som kan sin sak och är seriös med jobb och räkning. Någon som kan tipsa om bra firmor i Gbg området? Gärna hemsidor om det finns.
Funkar det så att de gör hembesök före en offert eller lämnar de offert efter infoupplysningar av mig? Om man tackar nej till en offert får man betala hembesöket då?

Finns det någon speciell dräneringsmetod som anses vara bäst idag?
Vad kostar jobbet per meter inkl.allt grovt uppskattat?
 
renoverarn skrev:
försök att få kenny att arbeta med pordrän och utan att lägga ett stort makadamm dike upp med husväggen så blir det nog bra.han e otroligt duktig maskinist men jobbar gammaldags
renoverarn
Jag kan tänka mig att du är kollegan vi diskuterade under arbetets gång, han förklarade att en kollega förespråkade de metoder som undervisas på pordräns kurser med lera direkt mot markduk/pordrän och jag hade givetvis ett val att få det gjort som jag ville. Jag känner mig dock säkrare med makadam runt kåken så vi körde på det.
 
varför sätter du isolering runt grunden om du fyller med makadam ,med mak så sänker du tempen runt huset ,du leder ner ytvatten till grunden ,vad händer om utloppet tätnar?
renoverarn
 
Tätnar det får jag ju problem oavsett, lösningen bör ju vara att rensa. Att makadamen är kallare visste jag inte, är skillnaden stor? Min bedömning är att pordrän + makadam är mycket varmare än ex. platon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.