Har en grundfos med flottör vid sidan om. Fungerar ibland o ibland inte. Räcker att jag rör slangen lite så startar den oftast.
Funderar på om någon som provat H-tronic 3000 nivåbrytare till sin dräneringspump? Verkar vara en alternativ lösning på vippor,nivårör som fastnar eller ej vill. Vad säger ni?
 
Hur har det gått?

Har liknande tankar även om jag intre bryr mig om vilken nivåbrytare som används. Har en annan pump som har inbyggd flottör. Den funkar men spannet mellan stopp/start är så kort att den går fasiken ett par gånger i minuten om det regnar lite. Så skulle vilja bolla lite idéer om alternativa lösningar.

Tror det finns en del trådar i ämnet redan som jag såg när jag undersökte vilken pump man skall köra, ska leta lite.
 
Har nu köpt en H-tronic 3000 för 700kr med två brytare så jag kan ställa min och maxnivå. Den ser riktigt bra ut, testat den och den fungerar hittills till 100%. Monterat givarna på ett kabelrör med stripes och satt att på slangen från pumpen. Monterat H-tronicen i garaget och dragit givarkablar och 220v kabeln i en markslang.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
V Vandgu68 skrev:
Har nu köpt en H-tronic 3000 för 700kr med två brytare så jag kan ställa min och maxnivå. Den ser riktigt bra ut, testat den och den fungerar hittills till 100%. Monterat givarna på ett kabelrör med stripes och satt att på slangen från pumpen. Monterat H-tronicen i garaget och dragit givarkablar och 220v kabeln i en markslang.
Nu har jag också beställt en :cool:
 
Googla Finder nivåvakt så hittar ni en pryl som är lite mindre (montage på DIN-skena) som jag kört i en brunn i 10-15 år nu. Fungerar felfritt.
 
Har ni kopplat in den ?

Hur funkar det (beskrivet för en idiot)?

Som jag tolkar det så matas den med el (ena kabeln in) och har en nivågivare ut. När den blir blöt så sänder den signaler att starta pumpen. Pumpens stickkontakt sitter i uttaget på givaren och givaren funkar som en strömbrytare och pumpen startas. Är det korrekt ?

Det står att sladden för givare är 10 m, det är kort :) Den går väl kanske att förlänga?
 
@Vandgu68 - Vad för typ av kabelrör använde du för att montera sensorerna?

Här har du en bild på enheten, jag har inte installerat den än då jag fick den igår. Men det fungerar som du beskriver det men det finns två givare, en för start och en för stopp.
Elektronisk enhet märkt "WASSERPEGEL," sensorer, kablar, strömbrytare, inställningsknappar, på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde inte vara några problem att förlänga. RJ45 med två kablar:
Ett RJ45-kontakt med ett nätverkskabel mot ett träyta.
 
dreamie007 deamie007 skrev:
@Vandgu68 - Vad för typ av kabelrör använde du för att montera sensorerna?

Här har du en bild på enheten, jag har inte installerat den än då jag fick den igår. Men det fungerar som du beskriver det men det finns två givare, en för start och en för stopp.
[bild]

Borde inte vara några problem att förlänga. RJ45 med två kablar:
[bild]
Hej,

Samma enhet som du med dubbla givare. Ingen bild på mitt nere i brunnen, men monterat givarna med stripes på ett vp-rör 20mm från Biltema.
 
V Vandgu68 skrev:
Hej,

Samma enhet som du med dubbla givare. Ingen bild på mitt nere i brunnen, men monterat givarna med stripes på ett vp-rör 20mm från Biltema.
Känner mig korkad nu men vad menar du med "stripes"? Man vill ju ha något som håller många år...

Med ett 20mm vp-rör kan man använda medföljande klämmor för att fästa VP-röret i brunnens vägg så att röret står stabilt mot botten.
 
dreamie007 deamie007 skrev:
Känner mig korkad nu men vad menar du med "stripes"?
Min gissning är buntband.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min gissning är buntband.
Menar så klart buntband till givarna. Har även fäst vp röret med buntband rund slangen och satt kabeln med det med. Eftersom det är svårt att sätta vp fästen i en 2m djup brunn.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
wildeside
Kan bara rekommendera H-tronic 3000 har en sån i pumpbrunnen när stenkistan blir full och den har fungerat problemfritt i 8-9 år nu.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.