Har ett problem med att gavelväggen blir fuktig.
Inga konstigheter egentligen att förstå varför, men vilken åtgärd är lämplig?
Golvet på insida är utgrävd och uppbyggd med makadam, cellplast, gjutning och thermofolie mot yttervägg.
Men väggen blir blöt nedtill vid ihållande regnperioder.
Det är en gråstensgrund.
 
  • Enkel enfamiljshusfasad med vita fönster, grått tak, grön vegetation och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kan börja med att gräva bort med all jord som ligger mot fasaden..
Långsidan ser putsad ut men vad har du för beklädnad i gaveln ser inte ut som puts eller luras bilden?
 
R Rejäl skrev:
Kan börja med att gräva bort med all jord som ligger mot fasaden..
Långsidan ser putsad ut men vad har du för beklädnad i gaveln ser inte ut som puts eller luras bilden?
Gaveln har fått en plåt efter att putsen ramlat av, tror jag. Det var innan min tid.
Det finns något som man kallar ytdränering, vad skiljer den från en vanlig dränering på hus med platta på mark?
Finns ingen möjlighet att sänka marknivån, men byta till något mer ”luftigt” än jord.
 
R
Ja du behöver gräva bort jorden intill fasaden, gärna till underkant betongplattan eller sulan du har och lägga ett dränrör och sedan fylla med makadam som dränerande lager.. sista 100-150mm på toppen så kan man lägga typ 0-18 väggrus så att inte all ytvatten rinner ned…
 
R Rejäl skrev:
Ja du behöver gräva bort jorden intill fasaden, gärna till underkant betongplattan eller sulan du har och lägga ett dränrör och sedan fylla med makadam som dränerande lager.. sista 100-150mm på toppen så kan man lägga typ 0-18 väggrus så att inte all ytvatten rinner ned…
Tack för svaren.
Vägen har väl byggts på med åren och hamnat en bit över husgrunden.
Plåten ska bort någon dag när jag putsar om huset, då funkar inte 0-18 så bra mot putsen.
Skulle det funka med natursten istället?
Förstår din tanke med att få bort vattnet från väggen med ett lager väggrus
Natursten är inte heller något bra mot putsen, men kanske bättre?
 
R
Mot puts kan du inte ha varken sten eller grus, man får putsa upp sedan kleta på kallasfalt eller liknande som sedan täcks med en slätplåt, som slutar ca 200mm ovan markytan..
Ingen puts ska ligga i direktanslutning till marken..
Dränera undertill behövs i vilket fall så att inte vattenbelastningen blir påträngande..
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Det ser ut som att det är en backe upp längs huset. Då lär det rinna vatten mot huset när det regnar. Förutom dränrör vid grunden hade jag grävt ett smalt dike längs vägen också för att få bort vattnet som kommer uppifrån.

Vart går röret från takavvattningen? Finns det en stenkista eller motsvarande som du kan ansluta ett dränrör till?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det ser ut som att det är en backe upp längs huset. Då lär det rinna vatten mot huset när det regnar. Förutom dränrör vid grunden hade jag grävt ett smalt dike längs vägen också för att få bort vattnet som kommer uppifrån.

Vart går röret från takavvattningen? Finns det en stenkista eller motsvarande som du kan ansluta ett dränrör till?
Dagvattnet är nytt och leds bort från huset i stenkista.
Har en gammal sjunkbrunn framför fönstret som jag tänkte koppla det till.
 
Tog några spadtag, plåten går ned till grunden. Golvet på insidan ligger i nivå med gråstensgrunden.
Hur djupt skulle va lämpligt att börja med makadam, utan att äventyra grunden? Cirka 200mm ner till grunden från gräset.
Dräneringsröret nära bottnen på diket?
Tänker nog makadam hela vägen upp till gräset nu i första läget, sen får jag nog höja upp grunden när jag putsar gaveln om det skulle va möjligt.
 
  • Husvägg, fönster, gräs, grus, stor sten, skugga, utomhus, dagsljus, stig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd plätt gräs vid husvägg, spade, måttstock på marken. Arbete eller mätning kan pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grävt hål vid en husgrund med en tumstock för mätning; uppgrävd jord och gräs syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vatten ta sig in bakom väggplåten på gaveln ovanifrån, rinna ner och sen vidare in i huset?
 
Keiller Keiller skrev:
Kan vatten ta sig in bakom väggplåten på gaveln ovanifrån, rinna ner och sen vidare in i huset?
Nej det gör det inte. Det fuktar nerifrån på insidan.
 
Gräv bort och sätt några L-stöd längs vägkanten och problemet är löst.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Gräv bort och sätt några L-stöd längs vägkanten och problemet är löst.
Ok, men L-stöd har väl ingen dränerande effekt?
 
Nej, men några L-stöd efter kanten och med den lutningen så leds vatten bort utan dränering, blir som ett avskiljande dike mellan hus och väg där stöden håller kanten.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, men några L-stöd efter kanten och med den lutningen så leds vatten bort utan dränering, blir som ett avskiljande dike mellan hus och väg där stöden håller kanten.
Det kan kanske vara en lösning.
Gaveln ligger mot väster och det regnar och blåser en hel del från det hållet. Så har en liten tanke att det kan bli för mycket vatten av det anledningen på just höst och vinter.
Det jag grävde upp var mest jord, så tänkte kanske det skulle bli bättre om jag bytta det mot makadam istället. Får då nivån där vattnet bromsar upp, ner en bit på grunden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.