Är på väg att köpa ett hus från -81. Det kom fram vid besiktning att huset bör dräneras. Är det rimligt från vår sida att begära dem att gå ner i pris? :x
 
Vad är det för hus? Platta på mark? Källare?
På vilket sätt kom det fram att huset behöver dräneras? Fukt som tränger in? Vatten i källaren?
Det finns en generell gräns för hur länge en dränering kan antas hålla. Ca 30 år är en siffra jag hört, men ta det inte för en sanning. Ofta håller det
mycket längre. Alltså kan det vara så att besiktningsmannen helt enkelt drämmer till med att dräneringen behöver bytas för att den är 30 år gammal, även om den fungerar. Eftersom besiktningsmannen skrivit i protokollet att det bör dräneras om, kan ni inte klaga på honom ifall ni senare hittar en fuktskada som beror på dålig dränering. Det viktiga är i så fall att hitta konsekvenserna av den eventuellt dåliga dräneringen.

Det är klart ni skall försöka få ner priset om det går, men det är viktigare att reda ut om den dåliga dräneringen medfört andra skador.

Lycka till
 
Magnus_Andersson skrev:
Vad är det för hus? Platta på mark? Källare?
På vilket sätt kom det fram att huset behöver dräneras? Fukt som tränger in? Vatten i källaren?
Det finns en generell gräns för hur länge en dränering kan antas hålla. Ca 30 år är en siffra jag hört, men ta det inte för en sanning. Ofta håller det
mycket längre. Alltså kan det vara så att besiktningsmannen helt enkelt drämmer till med att dräneringen behöver bytas för att den är 30 år gammal, även om den fungerar. Eftersom besiktningsmannen skrivit i protokollet att det bör dräneras om, kan ni inte klaga på honom ifall ni senare hittar en fuktskada som beror på dålig dränering. Det viktiga är i så fall att hitta konsekvenserna av den eventuellt dåliga dräneringen.

Det är klart ni skall försöka få ner priset om det går, men det är viktigare att reda ut om den dåliga dräneringen medfört andra skador.

Lycka till
Nej, det är inte rimligt att gå ner i pris för detta. Varför i hela friden skulle säljaren gå med på ett lägre pris för att dräneringen är 30 år gammal? Det är en omständighet som du med lätthet kunde kontrollerat innan budgivning och därmed tagit med i beräkningen. Huset är ju inte nytt...

I övrigt håller jag med Magnus om dräneringen medfört andra skador som behöver kollas närmare.
 
mexitegel skrev:
Varför i hela friden skulle säljaren gå med på ett lägre pris för att dräneringen är 30 år gammal?
Bra fråga :). Hela huset är 30 år gammal och priset är väl justerat därefter. Om inte så kan man ju kunna prisförhandla för 30 är gammal tak, väggar, golv, rör, kablar, fönster osv.
gaia
 
Ja tänk en 30år gammal tomt/trädgård bara ;)
 
Sett ur säljarens synvinkel hade jag inte heller gått ner i pris för att dräneringen är 30 år gammal. Hade man däremot vid besiktning upptäckt att dräneringen inte fungerar alls och att det rinner in vatten här och där, finns fuktskador, mm, så tycker jag kanske att en prisreduktion kunde vara rimlig. Det var mer så jag menade. För övrigt vill man väl som köpare alltid få ner priset om det går. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.