Hejsan!

Har läst en hel del om allting här på forumet, grymt lärorikt :)
Men nu är det som så, jag är 25år och haft mitt hus i snart 2 år (TOTALT renoveringsobjekt)
Nu har det kommit till den biten att det MÅSTE dräneras, kartonger blir mögliga o mjuka, kläder är fuktiga.. jaa.. källaren är allt ifrån torr...

Vad jag har funderat på är: Hur går man tillväga vid utbyggnad? Utbyggnaden är utanför källarplanen (har källare över hela huset)
Och även, hur gör man vid Entre trappan? Det är en gjuten trappa upp direkt till dörren, ta bort?

Tacksam för svar! :)

Kan lägga in bilder om ni önskar :)
 
Inga konstigheter om du inte sitter i en lergrop..
Det första som man bör tänka på är om man behöver dränera om eller om det är takavvattning som ställer till problemen.
Har man inspektionsbrunn så kan man konstatera hur läget är annars så gräv en grop på värsta stället och ta reda på läget där.
När du vet att det enda är att dränera om så bestämmer du dig om du vill isolera samtidigt...
När detta är bestämt så..

Välj system för dränering..tex isolering av EPS och platon matta utanpå detta.
Lägg dräneringsrör så att du kan spola rent(rensbrunnar) samt se till att du gör ett separat takavvattnings system där du lägger markavloppsrör till stenkista eller kommunens dagvatten

Sedan investerar du i en bra luftavfuktare redan nu som du sätter i källaren

Utbyggnadens dränering kan du bygga separat även om den ligger högre än husets men se till att du leder bort vattnet så att det inte går ner under och kommer till husets...det är alltid lite besvärligt att ha dräneringsledningar på olika höjd så grundregeln är att det alltid måste finnas en dräneringsledning på lägre nivå än där grundens kappilärbrytande skikt finns.
 
Tack för svaret! :)

Slänger upp en bild som förklarar hur huset ligger i förhållande till marken...
Även en bild tagen ifrån trädgården... Det är det vänstra utbygget jag syftar på, även ingången på högersidan...
Den svarade du inget om, bör man ta väck alltihop? Precis innanför, trappan ner till källaren ser man att målarfärgen flagnat av från väggen....

Det är knappast takavvatningen, har huset som sagt precis intill ett mindre berg, och marken är lera..
Och man märker att det är hela väggen mot berget till som är grymt fuktig...

Bör man dränera runt hela huset eller räcker det med långsidan mot berget och kortsidorna?
Man ser att marken ut mot vägen slutar i toppen på en mur, jag är ju rädd att vattnet som kommer ifrån berget stannar på insidan av muren (mot mitt hus) och tränger in där? Eller det kanske inte funkar så?

mvh
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stranden, huset o blandat 093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump :)
 
En avgörande punkt jag försökt tagit reda på först är hur berget löper under huset och vad som finns under sula och golv. Antingen är det sprängt så att källaren delvis står på en utsprängd hylla i berget eller så är källaren/sulan delvis gjuten mot berget eller så ligger källaren/sulan ovanför berget och vad finns i så fall mellan sula och berg? Lera, sprängsten, sand, makadam....? När är huset byggt?

Om det nu är vatten i marken som kommer uppifrån kan ett alternativ, liksom komplement, till vanlig husdränering vara att lägga en avskärningsdränering mellan hus och berg och som går under källarens nivå om du inte stöter på berget före det.

Utbyggnaden kan man dränera runt på vanligt vis strax under grundmuren eller så går man runt utbyggnaden på samma nivå som källarens dränering utanför rasvinkeln. Vid husdränering åker trappan. Bila eller handkraft så här :)
 
Huset är byggt på 50 talet...
Hur ska jag få reda på vad huset står på? :S

Vad rekommenderar ni? Jag har småplaner på bygga ut utbyggnaden länst med husets hela kortsida och inte 2/3delar som det är idag...
Misstänker att den utbyggnaden är felkonstruerad, läcker in vatten vid hård blåst&regn i anslutningen till huset plus att avvattnignen för taket är felkonstruerat/inbyggt så när löv samlats i rännan så fylls rännan och vattnet tränger in upp och in mellen tak/vägg... (droppar vattnet i fönstret)

Sen måste jag ju fråga, var hittar man sånna där 2tons mörkhyade maskiner någonstans? :p
 
bumps, igen xD
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.