Jag håller på att gräva för att gjuta grund till växthus.

problemet är lera och att det inte går att dränera bort vattnet helt.

jag har grävt ca 60 cm djupt och leder bort vattnet till en " kista " ..från den gå sedan ett dräneringsrör ca 20 cm under marknivå vidare bort in i skogen

som sig bör kommer jag lägga ca 20 cm makadam innan sulan, vattennivån som kommer bli stående i makadamet blir då ca 10 cm

Fungerar detta ? eller måste allt vatten ledas bort under ?
 
... kort sagt, måste allt vatten kunna dräneras bort ?
 
Kan det vara så att detta extra mycket vatten i marken nu på våren och att det inte kommer vara ett problem senare ?
 
Se till att dränera bort vattnet ordentligt.
Det är inte skadligt för betongen att stå i vatten, det som kan hända är att vattnet som är stående under plattan fryser på vintern för att sedan förstöra plattan.

gräv ut 10 15cm "under plattan" lägg en geotextil på leran, gör en bädd av makadam med någon procents fall, lägg dräneringsrör och fyll på med mer makadam, KLART :)
 
Sandwich11 skrev:
Se till att dränera bort vattnet ordentligt.
Det är inte skadligt för betongen att stå i vatten, det som kan hända är att vattnet som är stående under plattan fryser på vintern för att sedan förstöra plattan.

gräv ut 10 15cm "under plattan" lägg en geotextil på leran, gör en bädd av makadam med någon procents fall, lägg dräneringsrör och fyll på med mer makadam, KLART :)
Yes det är så det måste bli, problemet är att jag inte kan dränera bort allt vatten då den står i lera som inte släpper igenom något vatten ( iaf inget hittils på en vecka )

Vattnet står ca 40 cm under marknivå ( 20 cm jord / 20 cm lera ) är det frostfritt djup ? jag bor i stockholm

vattnet är ca 40 cm under marknivå
 
finns ju ett alternativ att gräva ner till berget, jag har stött på berget på flera ställen ..ösa bort allt vatten sen gjuta sula, då kommer sulan och leca garanterat stå under vatten men garanterat inga tjälskjutningar. är detta det bästa ? svårt att få till dock, då det verkar fyllas på med vatten hela tiden, kanske grundvatten ....
 
Men kan du inte gräva en "ränna" för att få bort vattnet tills du fått gjutit?
 
Sandwich11 skrev:
Men kan du inte gräva en "ränna" för att få bort vattnet tills du fått gjutit?
Det rinner till mer vatten, men ska köpa en pump och testa pumpa ut allt..

som sagt ställer jag sulan direkt på berget kommer den stå i ca 15 cm vatten, är det några problem ? ..känns som vattnet som expanderar när det fryser kan skada sulan / lecablock ?
 
Pumpat bort vatten men det kommer nytt.. så frågan är.. kan sulan stå på makadam med vatten stående under ?
 
Så länge betongen hinner bränna innan den dränks i vatten är det inga problem förrän tjälen kommer.
Det måste finnas något sätt att få bort vattnet? bilder?
 
Förstår inte riktigt. Du måste ju på ett eller annat sätt kunna lägga rör för att få bort vattnet? Eller är det absoluta lägsta punkten i omgivningen som du vill bygga på? Dike i närheten att dra rör till? En stenkista har ju rätt begränsad kapacitet, speciellt om jorden inte är så genomsläpplig, så kan förstå om det inte räcker.

Känns inte som det är så lyckat att bygga på vatten som kommer frysa varje vinter. Det kommer ju göra att hela plattan då rör på sig. Å andra sidan är det ett växthus så kanske inte är övernoga (men bara du vet hur seriöst det är tänkt). Rätt många växthus står bara på trädgårdsplattor i hörnen.
 
Redigerat:
Men växterna i växthuset behöver ju vatten, liksom gräsmattor, buskar och träd utanför.

Hur löser du det?
 
Macarus skrev:
Förstår inte riktigt. Du måste ju på ett eller annat sätt kunna lägga rör för att få bort vattnet? Eller är det absoluta lägsta punkten i omgivningen som du vill bygga på? Dike i närheten att dra rör till? En stenkista har ju rätt begränsad kapacitet, speciellt om jorden inte är så genomsläpplig, så kan förstå om det inte räcker.

Känns inte som det är så lyckat att bygga på vatten som kommer frysa varje vinter. Det kommer ju göra att hela plattan då rör på sig. Å andra sidan är det ett växthus så kanske inte är övernoga (men bara du vet hur seriöst det är tänkt). Rätt många växthus står bara på trädgårdsplattor i hörnen.
För att komma ner till frostfritt så har jag grävt ner ca 60 cm. Problemet är att det ställer sig vatten ca 15 cm.. grävt dike till stenkista, men den stenkistan dränerar inte av sig själv. Marken består av kompakt lera.

Från den stenkistan fortsatte jag och stötte på tidigare lagt dräneringsrör som går ut i ett dike. Problemet med det röret är att det ligger ytligt och kan inte ligga djupare för då blir det bakfall från diket. Summan av kardemumman : som lägst kommer det stå ca 15 cm vatten där jag grävt ut för växthus.

Det vattnet kommer vara på 40 cm djup, stående i makadam under sula. Finns det risk för att det fryser när det står på 40 cm djup ?
 
KnockOnWood skrev:
Men växterna i växthuset behöver ju vatten, liksom gräsmattor, buskar och träd utanför.

Hur löser du det?
"knock on wood "
 
Handritad skiss av dränering med makadam runt en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbt gjord överblick.

Fyller ju på med makadam och dräneringsrör.

Makadamet pressar väl undan vattnet ? Då blir det inga stora mängder vatten som står under sulan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.