Vi gör en ganska stor renovering i trädgården, bl.a. stenläggning runt hela huset.
Huset är från 60 talet med källare, som vi inredde förra året. Huset är inte dränerad, men vi har under våra 9 år i huset aldrig noterat några fuktskador eller konstiga lukter.

Nu är frågan, BORDE vi passa på att dränera även om vi inte har problem? Det är ju en kostnadsfråga, jag försöker övertala min fru att det är bra den dagen vi säljer huset, att dräneringen "på papper" skulle betyda mycket för många husköpare och att vi får pengarna tillbaka på det sättet. Hon menar på att vi bara kan säga till köparna att huset inte har fuktskador och att det därmed är pengar i sjön som vi lägger på dräneringen nu.

Vad säger ni, hur resonerar ni när ni spekulerar på ett hus med källare?

Här är en bild på hur det ser ut med källarväggen.
 
  • Grävd yta vid husgrund från 60-talet utan tecken på fuktskador under trädgårdsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det torrt och inte några organiska material fast monterade så spelar dräneringen ingen större roll. Dräneringsplaner blir då bara aktuella om det blir problem eller om jag får totalt hjärnsläpp och får för mig att bygga altan eller stora stenläggningar runt huset.
 
Jag skulle alla gånger dränera och isolera när skopan ändå var i marken, både för nutid och framtid.
 
B
Grannen byggde veranda, för det behövde ju inte dräneras, det var ju så bra. 3 år senare fick han riva allt och dränera.

Om det inte är väldigt sandig jord som naturligt dränerar bra hade jag nog dränerat om jag vore dig.
 
E
Donn't fix it if it ain't broken ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
B BSOD skrev:
Grannen byggde veranda, för det behövde ju inte dräneras, det var ju så bra. 3 år senare fick han riva allt och dränera.

Om det inte är väldigt sandig jord som naturligt dränerar bra hade jag nog dränerat om jag vore dig.
Det finns sannolikt lika många exempel på felaktigt utförd dränering som orsakat mer skada än nytta också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
E epw skrev:
Det finns sannolikt lika många exempel på felaktigt utförd dränering som orsakat mer skada än nytta också.
Det finns det säkert. Man kan misslyckas med det mesta.

Jag hade i alla fall inte velat riskera en dyr stenläggning på osäker grund
 
E
B BSOD skrev:
Det finns det säkert. Man kan misslyckas med det mesta.

Jag hade i alla fall inte velat riskera en dyr stenläggning på osäker grund
Vad är det som är osäkert med grunden tänker du?
 
Har du ändå grävt upp är det lika bra att dränera. Har du nu renoverat både källare och fixar stenläggning samt grävt upp allt är det en onödig risk att inte dränera. Ok, det är en merkostnad nu, men vad blir merkostnaden om ni behöver renovera källaren igen, göra om stenläggningen och gräva upp? Ofta är det grävningen som kostar mest och den ser ju ut att i stort sett vara gjord.
 
  • Gilla
Jaxek
  • Laddar…
JanneJanne123
Att du och din fru skulle intyga vid en försäljning att ”källaren är torr” skulle jag inte bry mig om över huvud taget utan anse kåken som odränerad och för mig skulle värdet bestämmas därefter. Man kan diskutera i oändlighet om det råder en dräneringshysteri eller inte, men folk har lärt sig att hus ”ska” vara dränerade nyligen, annars kommer det behöva göras och det är jobbigt och dyrt. Då kan man antingen som säljare välja sidan och slåss med väderkvarnarna för att förklara hur otroligt onödigt det är att dränera, eller så tar man den kostnaden när allt ändå är uppgrävt och dränerar och isolerar källaren utvändigt. På köpet får ni om inte en torrare källare, så definitivt en varmare.
 
Ibland behövs dränering andra gånger är det av mindre betydelse. Är marken av genomsläpplig sand- grusmorän, och man leder bort dagvatten, då är nyttoeffekten av dränering liten vad gäller fukt. Fast man får ju alltid lite värmeisolering med isodränplattor och liknande produkter.
Det har gått "inflation" i att just dränera och byta fönster. Tak, el, avlopp är viktigare.
 
Karrock
Även om det inte är fuktskador blir ofta inneklimatet i källaren trevligare med dränering/isolering på utsidan. Kan ju göra skillnad på energiförbrukningen lite också. Vi gjorde dränering utan att det alls behövdes, just för isoleringen och att ha det gjort så att gräsmattan sedan kan vara intakt genom barnens småbarsår.
 
När vi köpte suterräng för 1.5 år sedan var det STOR bonus att det precis gjorts en dränering av huset. Osäker på om vi hade lagt ett bud över det då högsta budet om det inte varit så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.