Dränering till dagvatten - hur funkar det?

Om man skall dränera runt källargrunden hur kommer man in i dagvattensystemet? Detta ligger väl i gatan utanför, eller? Gräver man upp asfalten och slår ett hål i närmaste brunn? (Kanske man skall ringa kommunen först ;) )

Hur gör man? Dräneringen runt huset förstår jag men sen måste man ju få iväg vattnet från tomten/huset! Lägger man samtidigt parallella rör från takavrinningen (när man ändå grävt)?

P.S. Jag tror inte jag behöver pumpgrop. D.S

/ JoGi
 
  • Gilla
Bombadillen
  • Laddar…
Gräv upp fram till din dagvattenbrunn som bör/skall finnas på din tomt, där hittar du rör att koppla på dig på. Antingen kopplar du dig direkt på avloppet eller genom dagvattenbrunnen.
Lägg samtidigt i rör för takavrinningen och dra dessa genom dagvattenbrunnen.

Gjorde detta förra sommaren - avundas dig inte ;D
 
Jag får kika efter brunnen på tomten när jag får tillträde... Tomten är som sagt från -45 men jag antar att det skall finnas en brunn på den egna tomten... Annars får jag väl sätta infiltration antar jag.

Jag längtar efter att få stå i gyttjan i höst och gräva!

Tack / JoGi
 
Hej.
Vattnet från taket måste gå i separat ledning, får absolut inte gå via dräneringsrören. Då blir de igenkorkade redan första året. Dessutom spolar du in vatten från taget via dräneringen in under huset.
Dräneringen fungerar alltså tvärtom, det tillför vatten i stället för avleder vatten.
Dra dräneringsrören och avrinningen från taket parallellt till en uppsamlingsbrunn med renslucka (finns på byggvaruhusen i plast, hutlöst dyrt men nödvändigt om du inte har befintlig brunn).
Även om du har en befintlig brunn i betong så tänkt först igenom hur du har tänkt ta dig igenom betongen, att såga ett runt hål som passar avloppsledningen är lätt om du har utrustningen, annars är det bara att kolla runt vart du kan låna/hyra den.
Jag avråder bestämt från tipset i föregående inlägg att ansluta till avloppet. DET ÄR FÖRBJUDET.
Slutligen råder jag dig att kontakta en grävmaskinist då du har bestämt dig. Kolla med flera och försök få in den största maskin som får plats, det brukar bli billigast.
 
Huruvida det är förbjudet eller inte att koppla dräneringen till avloppet styrs av lokala bestämmelser. I äldre områden där avlopp och dagvatten går i samma ledningar är det sannolikt tillåtet om lokal infiltrering inte går att ordna. Tex om det är lera i marken.
 
Lite taskigt ordval av mig, menade att du kan ansluta dig efter dagvattenbrunnen (brunnens avlopp om du så vill) eller via brunnen (man tvistar väl en del om man behöver kunna rensa dräneringen eller inte).
Inte via det vanliga avloppet.

 
  • Gilla
Eabo
  • Laddar…
Koppla för guds skull inte in dig på avloppet med dräneringsvattnet. Den dagen du får stopp i avloppet så kommer du att fylla din dränering med avloppsvatten och alla kan ju tänka sig att dräneringen inte mår bra utav papper och skit. :) Och visst är det bra att spola dräneringen ibland och samtidigt suga ur samlingsbrunnen på sand och lera.
Ps. Snåla inte på spolbrunnar vid omdränering. Och passa på att lägga in en ny spolbrunn intill huset om du inte redan har en vid tomtgräns. De pengarna kommer du att tjäna in vid nästa avloppsstopp och det ska spolas.

Spolbilschauffören ;)
 
Eld skrev:
Huruvida det är förbjudet eller inte att koppla dräneringen till avloppet styrs av lokala bestämmelser. I äldre områden där avlopp och dagvatten går i samma ledningar är det sannolikt tillåtet om lokal infiltrering inte går att ordna. Tex om det är lera i marken.

Här kopplar man markdränering/dagvatten till avloppet, Det finns inget annat att koppla på heller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.