Hej,

Det är nu dags att dränera om huset med källare och jag undrar då om det är någon som har erfarenhet av detta.

Jag vet inte idag vart dräneringen är dragen, men jag skulle vilja utnyttja den bäck som går några meter från huset till att lägga dräneringsvatten och dagvatten. Någon som vet om det skulle behövas tillstånd till detta? Finns det något mer att tänka på? Bör man kolla upp var grundvattnet ligger?

En fråga till :) Är det någon som vet vad som funkar bäst att isolera källarväggen med? Eller räcker det med platonmatta? Någon som har provat isodrän-skivor? Vad är lättast att montera?

Någon som har tips på storlek på grävmaskin för bevara trädgården hyfsat samtidigt som det inte får ta för lång tid att gräva?

Den som har allmänna tips vid dränering är också välkommen att skriva :)

Tack för svar.

Med vänliga hälsningar Andreas
 
Min dränering och dagvatten går rakt ut i en bäck här utanför. Har inget tillstånd och kan därmed inte svara på om det behövs. Kan dock inte tänka mig att det är tillståndspliktigt. Det är ju bara rent vatten. Mitt drändike ligger 1 meter under plattans nivå så källaren lär vara torr. De första 15m går det i 110mm avloppsrör under mark, lagda i grus.

I valet mellan isodrän och platon skulle jag i efterhand valt isodränen. Det finns massor av trådar här på forumet.
 
GustavW skrev:
Mitt drändike ligger 1 meter under plattans nivå så källaren lär vara torr. De första 15m går det i 110mm avloppsrör under mark, lagda i grus.
Så djupt som 1 meter? Är det under källarens platta?
 
Är det någon mer som har några råd?

Vad kan materialet gå på ungefär? Vart ska man köpa för att få bästa pris? Någon har sagt att om man köper av grävfirmor så blir priset bättre.

Nu ska jag göra dräneringen själv med en vän som kan gräva, så man får kanske inte den kontakten.
 
Hej!

Kan väl uppdatera lite nu hur det har gått.

Vi valde att anlita en grävare att göra hela jobbet. Blev inte särskilt dyrt heller. Under 50000:- med lite kompispris på material och grus. Hade dock inget kompispris hos grävaren, men det fixade till sig bra med rotavdrag. Så jag känner mig helnöjd.

Dräneringen drogs till en bef. dräneringsbrunn och till bäck. Även dagvatten går ut i bäck.
Pordrän användes för isolering av källaren. Verkar vara ett bra väl och jag tycker att det känns inte lika "rått" i källaren. Får vi se i vinter om det isolerar bättre.
 
hej spud e du den jag tror
 
Antar att du är dräneraren eller? =)
Hur går det med mina kort förresten?

Mvh
 
dom kommer har varit alldeles för körit ett tag
mvh
 
Ok. Då vet jag.
Kul ändå när det finns jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.