Hej!

Skulle vara trevligt om jag kan få era åsikter på vad som kan va fel och hur vi går tillväga.

Vårt hus ligger mellan två slänter, en mot vårt hus och en bort från huset. När vi byggde förra året krävde jag att markgubben skulle lägga en kringdränering vid slänten mot huset eftersom jag förstod att vatten uppifrån annars kunde rinna ner och skada grunden. Detta gjordes och den +husdräneringen leddes bort mot ett utlopp i en annan slänt från huset. Det konstiga är att det oss veterligt ALDRIG runnit ut vatten där. Inte ens efter kraftigt regn.

Fuktmätaren för grunden har under våren och sommaren åkt jojo mellan 82 och 61%. I våras hade vi synligt vatten under plasten i grunden. Ett par hinkars mängd som kom tillbaka hela tiden under flera veckor. Nu verkar det torrt och mätaren är lite lugnare (62 -71%).

Kan något frusit under vintern? Vattenledningar i övrigt verkar torra så det måste va dräneringen som är fel på nåt sätt. I kontrollbrunnen finns en del stillastående vatten men det rinner inget dit ens om vi spolar vatten från dräneringens högpunkt. Kan det vara som vi tror: att dräneringen aldrig funkat? Det finns ingen fiberduk runt kringdrän och rörgruslagret är oxå rätt tunnt. Kan röret satts igen av ex. lera från slänten? Borde inte entreprenören i så fall vetat detta och förebyggt?

Kan vi betrakta detta som fel som han ska åtgärda? Min tanke är att detta inte är fackmässigt utfört och vi betalat för en funktion vi inte fått. Vi har bara muntligt avtal och fakturan att gå på. Kan det bli svårt för oss att få problemet åtgärdat av entreprenören?

Förlåt långt inlägg o många frågor men jag hoppas ni förstår allvaret och kan ge tips. Stort tack för forumets existens! /Sussi.
 
Har nu provat att rensa dränslangen från högsta punkten?
 
Att det finns vattendroppar under plasten i kryppgrunden är helt NORMALT!Sanden i undergrunden blir aldrig snustorrt oavsett dränering. Det finns alltid en vis fuktmängd i marken som kallas markfukt. Sol och kraftig vind får marken att torka på ytan med när man gräver så är det alltid fuktigt under ytan ;). När det är varmare i din grund så dunstar vatten och kondenserar under plasten och där får den stanna - det är därför man lägger plast. Annars skulle den kondensera på din blindbotten och det är inte bra.
Att fukthalten pendlar under regniga sommardagar är helt normalt.
Att det inte rinner vatten från dräneringen betyder att det som kommit i dränröret sipprar vidare nerår till grunden. Dränrör är ju inte tätta som avloppsrör. Att vatten tar väggen neråt i stället för att flöda genom rören är helt normalt, tycker jag. Tydligen finns det ingen storflöde som kommer förbi ditt hus och det är ju bra.
Enl. din beskrivning kan jag inte se några fel..... jag skulle vara glad att det inte finns vatten att dränera och att kondensen samlas under plasten och inte på andra ställen ;)
gaia
 
Hej och tack för era reflektioner.

Till Andreas: Rensat, hmm, nej det har vi inte gjort. Hur gör man det enklast? Vi har som sagt spolat en massa vatten från högsta punkten, bara för att kolla funktionen.

Till Gaia: Du har helt rätt i att droppar under plasten är normalt. Som jag skrev handlar det dock snarast om HINKVIS med vatten. Vi tömde bort säkert 40 liter och två-tre dagar senare var där lika mycket igen. Det hade samlats i en av lågpunkterna under huset. Att det bara är den normala markfukten känns rätt otänkbart tycker jag -men jag vet inte så mycket om det här...

Att fuktmätaren underlängre tid i stor utsträckning överstiger 70% trodde jag per automatik var skadligt för grund o hus, men så kanske det inte är då? Någon som kan förklara??
 
Snappen skrev:
Till Gaia: Du har helt rätt i att droppar under plasten är normalt. Som jag skrev handlar det dock snarast om HINKVIS med vatten. Vi tömde bort säkert 40 liter och två-tre dagar senare var där lika mycket igen. Det hade samlats i en av lågpunkterna under huset.
Så mycket :surprised: då är det inte alls normalt .... Kanske ligger dränrör högre än marknivå i torpargrunden? Verkar som om vatten tar sej lättare till grunden än till dränrören.
Min första tanke är att det var fel plats att bygga på torpargrund men nu är det gjort och kanske en pumpgropp kan lösa problemmet :-/.
gaia
 
Hej,

Jag är inte säker på att fuktproblemet kommer från tillrinning av vatten genom marken. Den kan mycket väl komma från bara luften som kondenseras på hela grundytan och rinner till lägsta punkten. Se mitt inlägg på: Utvändiga åtgärder av krypgrund
för mina ideer på lösningar. Det framgår inte riktigt vad det är för typ av grund ni har?
 
Hej igen.

i94sveli:
Vi har såkallad varmluftsgrund. Alltså avfuktare och slutna ventiler. I vintras la avfuktaren av (nedisad) och det kan ju hända att det var då problemen uppstod när jag tänker efter. Det kan hända att du har rätt i ditt antagande om rinnande fukt under plasten, och jag tror då att det vi ska göra är att gå med "lupp" och täta alla småspringor mellan grundmur och hussockel för där ser man ljus strila in lite var stans. Då kanske tempen håller sig över fem grader även när det är kallast ute utan att sluta funka? Tänker jag rätt nu?

Jag tror ÄNDÅ att dräneringen inte funkar som den ska. Ibland när jag grävt i jorden runt huset (några meter ifrån) luktar jorden "skumt" -nästan illa. Till och från har man kännt en odör även i luften. Kan inte det vara dräneringens fel? Jag tänker att om det stoppats upp "lervälling-grus-regnvattens-gegga" i systemet borde det börja lukta från marken efter hand? Och då rinner naturligtvis inte vattnet iväg med dränsystemet utan förbi och når grunden.

Positivt om grunden är i alla fall att det nu är torrt där. Inga synliga eller doftbara skador/varningstecken finns. Vi har låtit fuktaren gå och ställt in den på nytt. Det är Woods ds12 tror jag, och vi drog den till den stängdes av när rf var 62%. Vet faktiskt inte om det är så man gör men jag gissar att det betyder att avfuktaren automatiskt ska gå igång om fukten kommer över 62%. Nån som vet om vi gjort rätt då? Är det lagom inställning?
 
Ett dränrör är normalt ett skydd mot uppstigande grund/markvatten. För att fungera rätt skall dränröret placeras under den nivå maximal vattennivå kan accepteras. D.v.s i underkant på dräneringsskikten under grundsulorna. Ang. problemet med vatten på plastfolien är det enklast att lösa genom att vika undan plastfolien och fylla i makadam eller singel under så att plastfolien kommer upp så att vattenytan inte kan stiga upp på folien. Att det inte kommer vatten i brunnen när ni spolar beror på att dränledningen är perforerad och allt vatten ni spolar rinner ut genom hålen till marken innan det hunnit till brunnen. När det börjar rinna i brunnen står vattennivån i marken i höjd med dränledningen. Att det saknas filterduk är INTE bra, dränsystemet kommer sannolikt att sättas igen succesivt när det rinner vatten i det.
Slutligen, ni har INTE en varm grund, ni har en kall grund eftersom marken inte är isolerad.

Hoppas ni har nytta av tipsen, lycka till! :)
 
Hej igen

och tack för svar Patrik. Jag trodde det kallades varmgrund, men men... Angående dräneringen får jag väl ringa markgubben och reklamera att det inte finns nån filterduk, vid det här laget kan han ju säkert själv se vad det åstadkommit. Det är ju trist att vi inte kunde vara här när han la ner allt så hade man kunnat säga ifrån direkt.

Men som sagt, för tillfället är grunden torr och fin. Vi har 59% just nu.

Jag undrar rent praktiskt hur jag gör ang. ditt tips om makadam. Hur tar vi ner en massa makadam i grunden? Vi har ju bara lucka ner från sovrummet. Kan man sköta det med nån maskin och slang? Eller menar du att vi ska kånka med hinkar? ??? Ja,det kanske var en dum fråga men jag vet ju inte... och frågar man inget får man inget veta ::)
 
Så länge vattennivån är under plastfolien är det ingen fara eftersom vattnet inte kan avdunsta genom plasten.
Är det en mindre svacka där vattnet kan komma upp så räcker det nog med några hinkar makadam under plasten för att den skall komma upp på en tillräckligt hög nivå. Behövs det mycket makadam går det faktiskt att blåsa in den från en tankbil med högtryck.

59% RF är bra, men det är framför allt under sommarhalvåret fukthalten riskerar att bli för hög.
 
Väcker eran diskus
P Patrick skrev:
Ett dränrör är normalt ett skydd mot uppstigande grund/markvatten. För att fungera rätt skall dränröret placeras under den nivå maximal vattennivå kan accepteras. D.v.s i underkant på dräneringsskikten under grundsulorna. Ang. problemet med vatten på plastfolien är det enklast att lösa genom att vika undan plastfolien och fylla i makadam eller singel under så att plastfolien kommer upp så att vattenytan inte kan stiga upp på folien. Att det inte kommer vatten i brunnen när ni spolar beror på att dränledningen är perforerad och allt vatten ni spolar rinner ut genom hålen till marken innan det hunnit till brunnen. När det börjar rinna i brunnen står vattennivån i marken i höjd med dränledningen. Att det saknas filterduk är INTE bra, dränsystemet kommer sannolikt att sättas igen succesivt när det rinner vatten i det.
Slutligen, ni har INTE en varm grund, ni har en kall grund eftersom marken inte är isolerad.

Hoppas ni har nytta av tipsen, lycka till! :)
Väcker eran diskussion i liv igen. Jag hade snarlika problem som ni nämner med vatten under huset under snösmältningen. La en dränering runt huset nu som jag hoppas ska leda bort vattnet i vår. Men jag testade att spola vatten med en slang i högpunkten för jag var nyfiken och ville se att det nådde brunnen. Men jag var tvungen att spola väldigt länge, säkert 30-40 minuter (inte super högt tryck) innan det börjar rinna lätt i brunnen. Men efter att ha läst här förstår jag det som att vattnet inte går raka vägen och det krävs alltså mycket vatten innan det når brunnen? Ledningen är cirka 50 meter runt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.