Vi håller på att gräva diken för att leda bort vatten från gräsmattan och står nu inför valet mellan dräneringsslang (typ 25m-rullar) eller dräneringsrör (4-6m raka sektioner). Det handlar om 110mm-modeller.

Är det någon skillnad på om man lägger rör eller slang?

Slang verkar bli billigare, men finns det några nackdelar med slang?

Dikena är inte helt raka, utan "zick-zackar" lite grann över (under) tomten.
 
Jag tror inte att det är någon större skillnad på funktionaliteten.

Har nyss lagt ner dränering för husgrunden samt lite runt tomten och använde 4 meters "raka" rör.

Varför jag valde raka istället för på rulle var att jag fick tag på så bra pris (20kr/m) samt att om skulle jag köpa via Rinkaby så säljer dom endast de i butik.
 
Rör är klart lättare att lägga, de blir där man lagt dem. Slang har ett eget liv liksom !!
 
Om du ska lägga "zick-zack" kan det bli dyrt med raka rör eftersom flexböjarna är dyra. Annars är det som föregående talare sa, smidigare med rör.
 

Jag var lite inne på rör först, så jag har försökt få c:a 4m mellan böjarna, men ögonmåttet från grävmaskinshytten kanske inte var det bästa.

Skarvarna för rör (raka alltså) är väl inte heller helt gratis? Eller sticker man rören i varandra?
 
Jag skulle ta slang. Förvisso har slangen lite eget liv men im man gör så att man lägger den rätt på en plats och sträcker den så är det bara att tippa på grus så blir det bra. Är man ensam så sätter man ena foten på slangen medan man tippar lite grus ur kärran. När det sen ser ut som mullvadshögar längs slangen så är det bara att fylla ut mellan högarna
 

Är det lättare att kontrollera fallet med rör i sektioner?

Jag kommer inte att ha så värst goda marginaler, tror jag, men skall försöka få det till åtminstone ca 1%, kanske lättast om man tar rör så att man kan kolla varje rörbit för sig?
 
Prosit skrev:
Skarvarna för rör (raka alltså) är väl inte heller helt gratis? Eller sticker man rören i varandra?
Skarvarna sitter redan på rören
 
Prosit skrev:
Är det lättare att kontrollera fallet med rör i sektioner?

Jag kommer inte att ha så värst goda marginaler, tror jag, men skall försöka få det till åtminstone ca 1%, kanske  lättast om man tar rör så att man kan kolla varje rörbit för sig?
Om man skall ha ett så pass litet fall så garanterar jag att det blir enklare med 4m rör istället för på rulle.

Rekomendationen är 1:200 dvs 5mm/m:
http://www.uponor.se/ifs/files/Upon.../Brochures/Lxggningsanvisningar/dsa_skiss.pdf
 
Tack för länken!

Nu lutar det år rör igen, bara en tanke: är det några problem att kapa rör så att man får två delar och sedan koppla ihop dem med en flexböj?

Angående dimension, det beror så klart på hur mycket vatten som skall transporteras bort, men kan 110/100mm rör vara vettigt för att transportera vatten under en vattensjuk gräsmatta?
 
Nej inga problem, Flexböjarna har muffar i bägge ändar. Dessutom är den muff som sitter på rören avtagbar och återanvändningsbar. (Uponor)
 
Och rören är ju böjliga till viss del. Så lite zickzack är nog inget problem.
 

Vart hittar man Uponors DSA i göteborgstrakten?

Jag såg att Hornbach var återförsäljare, men jag kan inte minnas att jag sett 110mm-rör där, men de kanske har dem?

"Allt i mark" har "DSA" i sin prislista, innebär det automagiskt att det är Uponor?

 
Varför jag valde raka istället för på rulle var att jag fick tag på så bra pris (20kr/m) samt att om skulle jag köpa via Rinkaby så säljer dom endast de i butik.
Är du säker på att de endast säljer det i butiken? ???
 
Hornbach i Malmö har 110 mm Uponor-rör för 78 kr/4 m rör (om jag nu inte läste fel och att det kostade 78kr/meter :-/

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.