Hej!

Vi har en stålväggspool som egentligen är tänkt att placera ovanpå marken. Vi har grävt ner denna till hälften för att kunna bygga ett trädäck runt så att det blir trevligare för barnen. Poolen står nu i en stor grop, ca. 1 m. djup. Vi har inte återfyllt "vallgraven" som bildades eftersom tillverkaren inte rekommenderar detta.

I vintras märkte vi att vallgraven vattenfylls vid regn. Vi bor på Gotland och har sandig jord men tydligen är det inte tillräckligt väldränerat nedåt för att vattnet ska hinna transporteras undan.

Vi funderar nu på att lägga dräneringsrör runt poolen på botten av gropen, installera en dräneringsbrunn/dagvattenbrunn och ställa dit en dräneringspump som får pumpa bort vatten vid behov.

Ni som har bättre koll på dränering, låter detta som en bra lösning på problemet? Alternativet är att bara ställa ner en pump men jag är rädd att det ändå blir ståendes massor med vatten eftersom botten av vallgraven runt poolen är ojämn.

Alla dräneringsbrunnar jag har hittat verkar vara väldigt långa, 1,5-2 m. Vi kommer inte att kunna gräva ner den riktigt så långt ni i efterhand när poolen är på plats i gropen. Kan man kapa en sådan brunn själv med t.ex. tigersåg?

När det gällerd dräneringsröret så måste detta vara flexibelt för att kunna läggas runt poolen. Har sett att det ibland säljs dräneringsrör på rulle (110 mm.). Är dessa hyfsat böjliga så man klan lägga det i en stor ring (poolen är 4,60 m. i diameter).

Ska man lägga tillbaka jord eller sand över dräneringsröret (med markduk mellan)? Jag har ingen tillgång till makadam eller grus men en stor hög med sand precis bredvid poolen som jag ursprungligen tänkte återfylla vallgraven med. Skulel det fungera eller finns det risk att dräneringsbrunne snart fylls med sand trots markduk?
 
Du kan ta vad vill i brunnväg, den ska vara tät i botten och dränrör komma in ca 2-3 dm från botten. Detta för att det kommer alltid skit med in i en brunn.Tänk dig en rund regntunna med en pump i, bred och bra för en pump. dränrör kan komma rakt in och ett hål göres som passar röret precis, tätas med vanlig silkon runt om och där efter läggs betong runt anslutningen ca 20 cm tjockt. Lura lite på det här, hur du kan få ihop det. Är billigast. Utfart från brunnen görs med en brunnskoppling ( googla på det ) Pumpen kommer att liksom hänga i den, ( eftersom det är plast i burken så är det bra om den står på botten. Har du en bra nedförsbacke/dike så drar du en PEMslang 25 mm bort, samt tar bort backventilen i pumpen. Med borttagen back blir det fryssäkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.