Hej jag har garage och carport i samma byggnad som jag håller på att bygga om till dubbelgarage istället.
Det befintliga garaget är byggt på isolerad betongplatta och carportdelen har varit grus och stått på plintar. Jag har nu grävt ur gruset ur carporten och kommit ner till lagom samma nivå som gruset till plattan är lagt på. Här ska jag alltså fylla upp med nytt grus av rätt kvalisort ca 15cm.
Problemet är nu att dräneringsslangen runt byggnaden idag ligger så så att övre (högsta )nivå på slangen kommer hamna i ungefär samma nivå som övre nivån av gruset.
Blir detta för högt? Får en känsla av att det är så.
Isåfall måste jag gräva upp hela dräneringsslangen och lägga om för att få ett korrekt djup på hela slangen.. Inte så sugen..
Hur djupt är rekommendationen att högsta punkt på slangen ska ligga? i förhållande till platta och gruset under?

Hoppas att någon förstår vad jag försöker förklara.
 
Nedan har jag ritat en liten skiss på hur konstuktionen blir om jag låter dräneringsröret ligga som det ligger idag. Ritat som det är vid högsta punkten hos röret.




konstruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ligger ju inte i någon "grav" som jag lärt mig tidigare att den ska göra.
Kommer det fungera eller ska jag gräva upp hela röret och lägga om det i en försänkt grav meden lägre högsta punkt än idag?
 
Det där är precis som det ska se ut, dräneringen en bit under plattan.
 
Vad bra! Jag trodde att det skulle liga ytterligare lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.