Vi håller på at planera vad vi skall göra av vår trädgård.
Huset blev klart i somras men tomten är bara grovplanerad.

Vi har dock upptäckt att det blir väldigt mycket vatten stående på baksidan av tomten efter regnväder. Vi har en slänt på baksidan med en höjdskillnad på ca 1,5m vilket gör att det rinner ned en hel del vatten från tomten över.

Hursomhelst så skulle vi behöva gräva ner en dränering som tar hand om det överflödiga vattnet.
Jag skulle vilja veta hur djupt gräver man ner en dränering, vilken dimension använder man, vad kostar slang, använder man grus, geoduk etc.

Många frågor blev det.......

/Pajen
 
Hej

Vänta ett år för att se hur mycket vatten det verkligen blir på tomten. Har du t ex
fyllt upp med jord i rätt höjd? Gräs får inte stå under is under vintern. Annars brukar
det mesta av vattenpölar just kunna försvinna i o m höjningen.
 
Jag fick höra av mina grävare att man ska lägga ner dräneringsrör ca en meter ner, fylla runt med singel innan man täcker med jord. Detta sätt använs för att bli av med ytvatten som inte infiltreras på tomten utan ligger kvar på ytan.

Röret skall läggas på en så hög punkt som möjligt med en ordentlig avrinning.
 
Om det kommer mycket vatten från en tomt som ligger högre än din, så måste ägarna till den ordna så att det vattnet inte rinner ner till er.
Gör en sökning, det har diskuterats flera gånger på forumet. Jag sökte, men kunde inte hitta de intressanta trådarna.

/s
 
Hej,
Jag undrar vad grävarna menade med ordenlig avrinning? Oftast behövs det väldigt lite
lutning någon procent eller så beroende på att rörets diameter. Diagonalt mot rinningen
annars blir effekten ganska liten. Vad är meningen med att lägga den så djupt??? ::)
 
Vad grävarna menade var att röret, både dräneringsröret och avledningsröret skall ha en sådan lutning att vattnet inte står kvar i röret.

Att man lägger dräneringen på en meters djup är för att man utan problem ska kunna gräva rabatten utan att få spaden full med singel, dessutom är det så att vatten ligger kvar på ytan i pölar på grund av att jorden under är mättad med vatten. Det du vill åstadkomma är en lagom mängd fukt i jorden, inte för lite och inte för mycket.

Därvidlag så åstadkommer en dränering en meter djupt det att den tar hand om överskottsvatten som filtrerar ner genom marken och jordens förmåga att binda vatten gör att den är fuktig.

Hoppas att jag inte beskrev det hela allt för krångligt.
 
Hej :surprised: :surprised:
Om man vet förhållandena under mark så kan det vara så att det är mättat men
oftast inte. Om man har en tät lerjord som inte släpper igenom
något som helst vatten och då spelar det ingen som helst roll om man dränerar på
en meters djup och fyller igen med samma jord. Den bör ligga där problemet finns.
Det är synd att torlägga i onödan
 
Nu börjar vi gå in på hårklyverier men lerjord släpper igenom vatten om den har någonstans att släppa igeom den till. Det är ju inte så att det det är betong vi snackar om.

Om du hellre vill ha dräneringen grunt så för all del. Att bara höja upp för att skapa avrinning från den egna tomten som du ursprungligen föreslog ser jag som något som man inte får göra i Västmanland iaf. Där skall regnvatten infiltreras på den egna tomten, däremot får man dränera under ytan om detta är nödvändigt.

Jag hävdade aldrig att jag VISSTE däremot så berättade jag vad en kille som jobbat med gräv och schakt i 30 år berättade för mig. Det känns som om man kan lita på vad en sådan kille säger.
 

Marklutning och grundvatten följer varandra och att allt grundvatten
leder till en sjö och till sist havet. En sjö är inget annat än grundvatten.

Om man betänker detta innan man dränerar tomten och ser möjligheter
med en lagom fuktig jord bra för gräs maskar och växter ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.