B
Vi funderar på att bygga en altan i anslutning till vårt hus. Innan vi påbörjar det arbetet har jag tänkt att det är smart att titta på dräneringen som med största sannolikhet inte är omgjord sedan huset byggdes 1936. Vi har planerat att göra om garaget som ligger på insidan till bostadsutrymme där vi i så fall behöver isolera och sänka befintlig betongplatta. Eftersom vi har garageportar till utrymmet så tänker jag att det bör vara relativt smidigt att få ut massorna.

I originalritningarna står det att "grunden dräneras genom en under bottensulan upptagen grav, som fylles med sprängsten eller grav av singel".

Jag gjorde ett ryck idag och grävde fram en liten del av källarväggen utvändigt. Kom ner till sulan och fria en del av den. När jag mäter så ligger källargolvet gjutet ovan sulan vilket verkar stämma med ritning som säger att källargolvet ska vara av 7cm "cementlager".

Jag har två frågor:

1) Om jag förstår det rätt så finns det ingen dräneringsledning ansluten till kommunens ledningar utan vatten dräneras bort genom dräneringsgraven på den egna tomten. Det jag funderar över är om jag därför bara kan isolera väggar och sula med isodrän och sedan återfylla enligt instruktioner från isodrän, eller bör jag göra på något annat vis när det som ut som det gör idag?

2) Om jag vill sänka golvet i källaren så att det blir 2,3m i takhöjd (om det ens går att få till) så behöver jag gjuta ny platta mot nedre delen av sulan. Eftersom sulan inte ska undermineras så kan jag väl inte gräva 90 grader rakt ned vid sulan, utan med viss sluttning inåt? Går det att lösa den köldbryggan som då uppstår om det inte ligger isolering hela vägen ut mot grundmuren enligt min skiss?
 
  • Teknisk ritning som visar tvärsnitt av källarvägg och golv med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd del av husgrund och källarvägg med synlig sula och löst material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.