Jaha, då har jag redan i unga år blivit med sommarstuga. Släktens lilla stuga utanför Örebro är tydligen min nu och jag har förstått att jag måste ta tag i dräneringen. Av ekonomiska skäl blir det på egen hand.

Huset står på en sluttade bergsklack och är byggt med mur runt om. På den övre sidan är det lite för fuktigt på marken framför huset eftersom vattnet inte kommer förbi berget. Man har löst det genom någon form av dräneringsslang under uteplats och gräsmatta och sen en 75 mm PEM-slang under huset och sen vidare i ungefär samma dimension. Troligen hamnar det i någon form av stenkista. Det verkar ha satts igen och jag vill byta till något grövre dimension (90 eller 110 mm, vad ska man ha?). Ett problem är att ersätta PEM-slangen som går i krypgrunden – finns det någon slang som passar dräneringsslang/rör och markavloppsrör eller måste det vara rör?

På nedre sidan av huset vill jag gå vidare med vattnet till ett dike ett 30-tal meter bort och antar att det bara är att gräva. Det sluttar lätt mot diket men samtidigt lite åt sidan. Även denna slänt är lite för fuktig och borde dräneras åt samma håll. Funkar det att lägga dräneringsslang då det ”lutar åt sidan” eller rinner vattnet enklaste vägen tvärs genom röret? Kan jag göra avbrott i rören från huset och gå med dräneringsslang förbi slänten och sedan vidare med rör till diket? Eller kommer både vattnet från ovansidan av huset och det som kommer i slänten nedanför huset att rinna ut åt sidan då?

Måste man lägga rör i mark eller finns det slang (det verkar enklare att slippa böjar och hårda rör)? Jag har sett att det både finns dräneringsrör och –slang men slang som ersätter de hårda orange rören har jag inte sett.

Många frågor från en 25-åring som inte räknade med att äga en sommarstuga…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.