Då vart det dags att dränera och grävmaskin kommer om ca 3 veckor.
Jag som alltid vid göra allt 110% och känns som jag övertänker kanske så behöver hjälp nu efter försökt googla i ett par veckor..

Förutsättningar:
Oisolerad platta på mark, står på sandbädd. Hela området byggt på lera.
Ca 15 - 30cm ned på gräsmatta är tät lera.
Dränering idag består av tegelrör som rört sig samt har gått sönder lite.
Botten av grunden ligger ca 30cm under markytan med en liten skrovlig kant.
Vattnet står på sina ställen på trädgården efter regn, trädgården kommer också dräneras med diken, markduk, makadam, rör, makadam, vik över duk, på med matjord.
Om ca 2 - 3 år är tanken att riva tegel, tilläggsisolera och sätta träpanel så väggarna kommer gå längre ut senare.

Fråga:
- Som ni ser på ena bilden så sticker det ut en klack, som är väldigt ojämn på sina ställen, är det värt att köpa grovbetong och lägga på detta för skapa en slätare klack?
- Med eller utan att ha slätat till klacken, bör jag lägga på någon typ av membran? antingen klistermatta eller kladda på? eller vara utan?
- Isodrän? är det värt att lägga på även om det blir många småbitar?
- Planen är att högsta punkten på nya dräneringens början är ca 30cm under klacken med ca 1cm fall/m.
- Då huset står på sand som i dagsläget är fuktigt de lilla jag har känt så vill jag ha dräneringen kanon för förhoppningsvis minska fukten, minska kylan på vintern och kanske så att golvvärmen kan lugna sig lite på vintern samt att det kanske inte blir lika kallt längst väggarna?
- Om jag varken behöver membran eller isodrän, är det egentligen bara att gräva ett skapligt dike som blir iaf ca 50 - 60cm ifrån husvägg, med lite fall i botten ifrån husvägg, lägg i markduk som ett U i diket, lägg ett lager med vad krossen har att erbjuda kanske 12/23 makadam, i med 110mm dränrör, fyll med makadam ca 10cm över röret, vik över duken så hela dräneringen ligger som i en korv, sen toppa med några cm grus? kommer även lägga kantsten mellan dränering och gräsmatta, samt vill ha dräneringen ganska bred då frugan önskar vi lägger nån sten i dräneringen med någon meters mellanrum.
 
  • Uppgrävd del av trädgård vid husgrund visar ojämn betongklack och trasiga tegelrör som ligger synliga i dike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en ojämn betongklack intill ett grävt dike fyllt med makadam och lerjord, vid förberedelser för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn betongklack vid husgrund med synlig tegelvägg och uppgrävd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Nej. Du kan inte släta ut den vertikala skrovligheten genom att smeta på betong. Den kommer bara att ramla dän.
2,3. Inget av detta är någon idé om där inte finns källare.
4. En kompetent grävare vet hur det ska göras.
5. Sorry, med oisolerad platta på mark och ingen källare som man kan isolera på sidorna åtminstone, så blir det inte så stort resultat när det gäller kyla/värme.
6. Spar ryggen, sommaren, tiden och slitet och låt grävaren göra sitt jobb. Jag var med på ett hörn i dräneringsprojekt där en normalvilla skulle dräneras om på bara tre sidor av ett gäng frivilliga män med spadar. Det tog en evighet och lite till, och då var vi ändå ett halvdussin som jobbade. Gånge denna kalk förbi dig! (Se i övrigt svar på fråga 4.)

Edit:
När man gräver dränering själv finns alltid en risk att det rasar igen över en och/eller att huset sätter sig. Visserligen inte så stor risk som med ett hus med källare, men ändå. Dödsolyckor har inträffat på det sättet.
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
1. Nej. Du kan inte släta ut den vertikala skrovligheten genom att smeta på betong. Den kommer bara att ramla dän.
2,3. Inget av detta är någon idé om där inte finns källare.
4. En kompetent grävare vet hur det ska göras.
5. Sorry, med oisolerad platta på mark och ingen källare som man kan isolera på sidorna åtminstone, så blir det inte så stort resultat när det gäller kyla/värme.
6. Spar ryggen, sommaren, tiden och slitet och låt grävaren göra sitt jobb. Jag var med på ett hörn i dräneringsprojekt där en normalvilla skulle dräneras om på bara tre sidor av ett gäng frivilliga män med spadar. Det tog en evighet och lite till, och då var vi ändå ett halvdussin som jobbade. Gånge denna kalk förbi dig! (Se i övrigt svar på fråga 4.)

Edit:
När man gräver dränering själv finns alltid en risk att det rasar igen över en och/eller att huset sätter sig. Visserligen inte så stor risk som med ett hus med källare, men ändå. Dödsolyckor har inträffat på det sättet.
För svara lite generelt på ditt svar: har haft 3 st olika entreprenörer här med 3 olika lösningar, några av lösningarna är med i mina frågor.. därför känner jag att få in en som är duktig på köra grävmaskin som hjälper mig gräva för dräneringen med maskin, men jag vill ha en bra plan tills han kommer och materialet hemma.

Det låter som att jag inte behöver göra nånting med klacken (vilket en av dessa 3 ville). köra med matta vill 2 av 3..

Kommer som sagt få hjälp av en grävare som har gjort en del dräneringar i sina dagar, han är en bekant till mig så därav så vill jag stå med en bra plan och redo med material då han kommer stå på sin fritid..

Ja rasrisken är jag lite orolig för, inte hört om någon som har gjort det, bara hört historier om det, vad bör man göra för minska risken?
 
Har du nå problem inne idag som indikerar att plattan suger fukt? Det är ju värt att säga det att en dränering tar inte bort såna problem.
 
Mätningar visar förhöjt värde, speciellt där det vart vegetation mot väggar..
Samt behöver ändå dränera gräsmatta och fixa trädgård så för slippa gräva och köra med maskin 2 gånger
 
Jo men jag tänkte mest inomhus. En dåligt isolerad platta som är lagd på backen direkt suger ju vatten med kapillärkraften. Där hjälper inte nån dränering. Idag byggs ju allt med isolering och en bädd av brytande material.
 
S Stefan1972 skrev:
Jo men jag tänkte mest inomhus. En dåligt isolerad platta som är lagd på backen direkt suger ju vatten med kapillärkraften. Där hjälper inte nån dränering. Idag byggs ju allt med isolering och en bädd av brytande material.
Just den biten ska vara lugn, det är bara den att dräneringen är original från när huset byggdes och ena sidan har klarat sig bra, andra sidan vart blöt även efter ett par dagar utan regn. men som sagt, mycket buskar och jord har hjälpt vattnet att försvinna.

vill se till att hålla detta torrt då syllen är av tryckt virke, men då fuktvärdet har ökat så vill jag hindra att syllen blir fuktig och börjar lukta
 
R Robbban77 skrev:
vad bör man göra för minska risken?
Man anlitar en grävare med grävskopa.

Jag tycker det låter som att du kan nöja dig med att ta dit grävare och låta honom gräva efter alla konstens regler, lägga makadam, rör och markduk, samt låta honom skotta igen. That’s it.
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.